Kinas handelsministerium släppte i förra veckan siffror på hur e-handeln utvecklats i landet under 2013. Och som många redan hade på känn spenderar kinesiska konsumenter mer på nätet än sina amerikanska motsvarigheter.
Detaljhandeln på nätet i Kina uppgick under 2013 till 296.6 miljarder dollar, en ökning med 41,2 procent jämfört med föregående år. Det betyder också att näthandeln i Kina omsatte 13 procent mer än i USA där försäljningen på nätet uppgick till 262,5 miljarder dollar under 2013.
– Driven av ny teknik och innovativa affärsmodeller har e-handeln blivit en ny motor för den ekonomiska utvecklingen i Kina och hjälper kinesiska företag att utforska den internationella marknaden, säger Li Jinqi, e-handelschef på Kinas handelsministerium.
Obestridlig etta
En starkt bidragande orsak till e-handelns starka tillväxt under 2013 är att allt fler kineser handlar på nätet. Från 242 miljoner 2012 till 302 miljoner 2013, en ökning med 24,7 procent. Något som hänger ihop med att allt fler kineser fått tillgång till Internet. Under förra året beräknas landet ha fått 52,4 miljoner nya Internetanvändare.
Man konstaterar också att Alibaba Group behåller sin plats som landets e-handlare nummer ett. Koncernens två e-handelssajter Taobao och Tmall ska ha hanterat transaktioner värt 248 miljarder dollar under 2013. Något som innebär att Alibaba stod för nästan 84 procent av detaljhandeln på nätet.
Källa: Internet Retailer
Foto: Alibaba