ANNONS

Blombud i mobilen har blivit ett naturligt val

Blombud i mobilen har blivit ett naturligt val

På söndag är det dags för Mors dag, en av våra allra största blomsterhögtider. Under veckan fram till söndagen mångdubblas antalet blomsterbud jämfört med en vanlig vecka. En stark trend just nu är att allt fler kunder lägger sin beställning i mobilen.

ANNONS

Mors dag som i år infaller den 25 maj är tillsammans med Alla hjärtans dag i februari och julhelgen, den största högtiden för blomsterförmedling. Det traditionella blomsterbudet skickas förstås från barn till mor. Men det är även vanligt att föräldrar skickar till sina döttrar, oftast när de blivit nyblivna mammor.

Och precis som när Alla hjärtans dag och julen närmar sig så får försäljningen av blommor en rejäl skjuts uppåt när det vankas Mors dag. Så även på nätet, men den starkaste trenden just nu verkar vara att allt fler kunder lägger sin beställning i mobilen.

Lavinartad utveckling

I takt med att den mobila e-handeln överlag tar fart blir det också mer naturligt att beställa sitt blomsterbud när man är på språng. Särskilt när det gäller beställningar som läggs i sista minuten vid stora högtider som Mors dag.

– Vi har sett en närmast lavinartad utveckling på mycket kort tid. Det är en snabb omsvängning i konsumtionsmönstret, med en ökning på flera hundra procent av antalet mobila beställningar till jul och Alla hjärtans dag, jämfört med motsvarande perioder förra året. Och vi räknar med att ökningen fortsätter accelerera nu till Mors dag, säger Lars Carlqvist, analytiker på Euroflorist.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se