ANNONS

Drönarlobbyn växer på andra sidan Atlanten

Drönarlobbyn växer på andra sidan Atlanten

När Amazon visade upp sina flygande drönare för världen i slutet av 2013 var det många som viftade bort det som ett PR-stunt. Det var med största sannolikhet ett PR-stunt men allt mer tyder på att det var mer än så. Jeff Bezos, VD för Amazon, fortsätter exempelvis att hävda att drönare är framtiden.

ANNONS

Nu har en lobby kring kommersiella drönare växt upp i USA. Landets luftfartsmyndighet, FAA, har nämligen ett förbud på kommersiella drönare, något som många vill häva. En av dessa är Amazon.

En annan stor grupp är Hollywood som tydligen ska lägga stora pengar på att öppna upp för kommersiell användning av flygande drönare. Filmbolagen vill helt enkelt använda drönare vid filmning. Andra intressenter i lobbyn för kommersiella drönare är mediabolag som exempelvis The New York Times Company.

Vill få kunderna på sin sida

Hur mycket Amazon lagt på att få fart på drönarindustrin meddelas inte. Det spekuleras även i att deras "PR-stunt" kan ha varit del av ett försök att svänga opinionen för drönare.

Jeff Bezos meddelade även i sitt senaste brev till aktieägare att de fortsätter att utveckla sina flygande drönare och att de nu håller på med generation 7 och 8:a.

Analytiker är även övertygade om att Amazon hade en större plan med sitt PR-stunt och att de vill få konsumenterna på sin sida inför framtida lobbying för kommersiella drönare.

– Jag tror definitivt det är en agenda här. Det är tveklöst att de vill ha en plats vid bordet, och det kan ta flera år för dessa saker att godkännas. Som med allt annat, när du gör något sådant här radikalt, måste du lyfta idén flera år innan, få konsumenternas intresse och bygga upp en förväntan, och sedan kanske det lyckas, sade Sucharita Mulpuru ifrån Forrester Research om Amazons PR-stunt.

Drönare ska vara billiga

Mulpuru påpekar även att du för en lastbil kan få tjugo autonoma drönare. Drönarleveranser ska vara lönsamt och vi har tidigare berättat om hur transportkostnaden sägs vara mycket låg, även om man inte kan frakta tunga och stora varor.

Vad som faktiskt pågår i Jeff Bezos huvud gällande drönare är svårt att säga. Det står dock ganska klart att Amazons drönare inte endast var ett försök att öka försäljningen med ett välplacerat TV-inslag precis innan Cyber Monday. Ett globalt nätverk för drönarleveranser verkar dock inte heller ligga runt hörnet.

 

Källa: Bloomberg, NYMag, The Verge

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se