ANNONS

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

Skönhetskedjan har fått en riktig Kick-start på nätet

Butikskedjan Kicks har sedan sitt intåg på nätet satsat stort för att lyckas, och företagets e-handel ska idag vara större än kedjans 250 butiker var för sig. Förutom en lyckad mobil satsning har samspelet mellan e-handel och de fysiska butikerna varit en viktig pusselbit.

ANNONS

Kicks var ganska sena med att ta steget ut på nätet men sedan dess skönhetskedjan satsat på mobil handel, Apptus digitala säljare samt lanserat en norsk nätbutik. Och företaget satsning verkar ha slagit väl ut. Under förra årets utsågs man nämligen till Årets E-handel under Retail Awards 2013, och i år fick man ta emot utmärkelsen Årets Butikskoncept.

– Vi är otroligt stolta och glada över utmärkelsen Årets Butikskoncept och att vårt arbete med att ständigt förbättra köpupplevelsen för våra kunder uppmärksammas av branschen. Särskilt uppskattat under det senaste året har våra insatser för att väva samma butik och digitala kanaler varit eftersom det ger våra kunder ett så stort och direkt mervärde i butik, säger Nanna Hedlund, Kicks Marknadschef.

Hon säger också att kosmetikaföretagets e-handel idag är större än kedjans 250 butiker var för sig. Och en stor del av framgångarna beror just på att man har ett bra samspel mellan e-handel och de fysiska butikerna.

– Vi erbjuder fria leveranser till alla våra 143 butiker i Sverige samt vice versa. Vi kan därmed kombinera det bästa av två världar, personlig vägledning av experter i butik tillsammans med e-handelns unika tillgänglighet och möjlighet till stort och effektivt lager, säger Nanna Hedlund i en intervju med VD-tidningen.

Tänk efter före

Och även om Kicks var ganska sena med att hoppa på e-handelståget så är Nannas råd att satsa tidigt. Det samtidigt som hon poängterar vikten av att göra det enkelt att handla via mobilen.

Effektiv logistik, snabba leveranser, en användarvänlig sajt och trygga betallösningar är andra viktiga pusselbitar för en lyckad e-handel. Samt att ha en robust affärsstrategi.

– Det mest grundläggande är som vanligt att ha tänkt efter före och kartlagt vad som krävs för att lyckas inom sitt segment. Utvecklingen inom e-handeln har gett konsumenterna en större makt och det är de som avgör förutsättningarna för din strategi online, säger Nanna Hedlund.



Källa: VD-tidningen, Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se