Vi har de senaste åren sett flera rapporter om hur e-handelns framfart påverkar fastighetsbranschen. Bland annat spår HUI Research att behovet av butiksytor kommer att minska inom en snar framtid och att dagens stora butiksytor kommer att bytas ut till mindre showroom, som till stor del fokuserar på kundtjänst och varuutlämning.
En utvecklingen som stämmer ganska överens med den rapport som Axa Real Estate släppte i början av förra året. Men samtidigt som e-handeln tar allt större plats, och minskar behovet av vissa butikslägen, kan så kallade b-lägen bli värdefulla på ett annat sätt än tidigare.
Förutom att e-handeln har ett behov av lokaler för distribution, som kan skapa nya möjligheter för handelsfastighetsägare, är en annan stark trend att e-handlare nu söker sig till fysiska handelslokaler.
– Vi ser allt fler varumärken som vill möta kunden direkt, utan mellanhänder. Det skapar möjligheter för fastighetsägare, men man måste bygga sina ytor mycket flexibelt och tänka flera år framåt i tiden när man planerar dem. Det kommer till exempel att krävas en mix av stora och små ytor för att skapa en variation i upplevelsen på den fysiska handelsplatsen som kan konkurrera med den digitala, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd på Coop Fastigheter, till Fastighetsnytt.
Nya krav och nya lösningar
För vissa e-handlare är inte heller målet med en fysisk butiken att den måste vara lönsam, utan att den är till för att driva trafik till e-handelsverksamheten. Många e-handlare har också krav på annorlunda lösningar.
Exempel på detta är Lekmer och Bubblerooms satsningar på fysiska butiker. Här satsar man bland annat på digitala storbildsskärmar och onlinestationer som ska ge kunden en multikanalupplevelse.
E-handelns intåg i de fysiska lokalerna innebär också att distribution blir en allt viktigare fråga. Ytor och lägen som tidigare varit mer svåruthyrda kan nu kan komma att behövas just till distribution och lager i anslutning till butiken, eller i anslutning till bostadsområden.
– Handelsplatser blir distributionscenter. Det kommer att behövas ytor för att hämta, packa upp och prova förbeställda varor till exempel, eller så kanske det behövs extra utrymme på grund av att man vill boka en expert i butiken, säger Emma Hernell, retailanalytiker på konsultföretaget United Minds.
Källa: Fastighetsnytt