Svenskarna e-handlar allt mer, men myntet har även en baksida. Samtidigt ökar antalet fall av bedrägerier och id-kapningar. Nyligen hackades Postens sajt och bedragarna fick på så vis tag i försändelse-id-nummer på mobiltelefoner och surfplattor från flera svenska teleoperatörer.
Bedragarna förfalskade även id-handlingar för att kunna hämta ut varor på flera olika utlämningsställen runt om i landet och de ska ha kommit åt ett hundratal mobiler och surplattor innan de stoppades.
En mobiloperatörer som förlitar sig starkt på e-handel är Comviq. En digital operatör utan butiker och i stället säljs abonnemang och kontantkort på webben, i kiosker samt via 7-eleven och Pressbyrån. Utlämning av mobiltelefoner sker genom 7-eleven och Pressbyrån.
Och för att se till att slippa råka ut för något liknande har man tagit fram ett nytt system vid utlämning som ska göra e-handeln säkrare.
– Organiserat bedrägeri är bedrövligt både för våra kunder och för oss som e-handelsaktör. Nu har vi med bankkortslegitimering hittat ett smart och enkelt sätt att väsentligt öka säkerheten vid utlämning av produkter inom e-handeln. Med det sagt vet vi att vi inte kan luta oss tillbaka i säkerhetsfrågorna, vi kommer fortsatt arbeta hårt med trygghet och säkerhet vid e-handel, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.
Krävs bättre samarbeten
Vid utlämningstillfället, då en kund ska hämta ut en telefon, avkrävs kunden en legitimation som kontrolleras. Kunden måste också betala 2 kronor med ett bank- eller kreditkort som skall överensstämma med uppvisad legitimation. Ett belopp som sedan räknas av på kundens första faktura.
I april började Comviq att använda sig av det nya systemet hos alla sina cirka 340 ombud i Sverige. Och effekten lät inte vänta på sig. Samma månad var antalet misstänkta bedrägerifall vid utlämningar av telefoner cirka 90 procent lägre än i mars då systemet inte tillämpades.
Polisen har tidigare påpekat att många av de svenska legitimationshandlingarna är alldeles för lätta att förfalska. Samtidigt vittnar man om mer avancerade bedrägerier som i större utsträckning sker organiserat, och att det krävs bättre samarbeten för att komma till rätta med problemet.
– Comviqs resultat av det nya systemet vid utlämning av telefoner hos ombud är mycket glädjande. För att få bukt med organiserade bedrägerier behövs ett större samarbete mellan Polisen och e-handeln och vi ser detta som ett skolexempel på bra åtgärder. Nu ser vi gärna att fler branscher som aktivt säljer via e-handel utformar egna varianter för att försvåra bedrägerier, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter.
Källa: Press