ANNONS

90 procent färre bedrägerier med bankkortslegitimering

90 procent färre bedrägerier med bankkortslegitimering

Mobiloperatören Comviq har tagit fram nya rutiner för att försvåra bedrägerier. Med hjälp av bankkortslegitimering har man på kort tid sett en kraftig nedgång av misstänkta bedrägerifall. Nu vill Polisens nationella bedrägericenter se fler branscher kopiera lösningen för en säkrare e-handel.

ANNONS

Svenskarna e-handlar allt mer, men myntet har även en baksida. Samtidigt ökar antalet fall av bedrägerier och id-kapningar. Nyligen hackades Postens sajt och bedragarna fick på så vis tag i försändelse-id-nummer på mobiltelefoner och surfplattor från flera svenska teleoperatörer.

Bedragarna förfalskade även id-handlingar för att kunna hämta ut varor på flera olika utlämningsställen runt om i landet och de ska ha kommit åt ett hundratal mobiler och surplattor innan de stoppades.

En mobiloperatörer som förlitar sig starkt på e-handel är Comviq. En digital operatör utan butiker och i stället säljs abonnemang och kontantkort på webben, i kiosker samt via 7-eleven och Pressbyrån. Utlämning av mobiltelefoner sker genom 7-eleven och Pressbyrån.

Och för att se till att slippa råka ut för något liknande har man tagit fram ett nytt system vid utlämning som ska göra e-handeln säkrare.

– Organiserat bedrägeri är bedrövligt både för våra kunder och för oss som e-handelsaktör. Nu har vi med bankkortslegitimering hittat ett smart och enkelt sätt att väsentligt öka säkerheten vid utlämning av produkter inom e-handeln. Med det sagt vet vi att vi inte kan luta oss tillbaka i säkerhetsfrågorna, vi kommer fortsatt arbeta hårt med trygghet och säkerhet vid e-handel, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Krävs bättre samarbeten

Vid utlämningstillfället, då en kund ska hämta ut en telefon, avkrävs kunden en legitimation som kontrolleras. Kunden måste också betala 2 kronor med ett bank- eller kreditkort som skall överensstämma med uppvisad legitimation. Ett belopp som sedan räknas av på kundens första faktura.

I april började Comviq att använda sig av det nya systemet hos alla sina cirka 340 ombud i Sverige. Och effekten lät inte vänta på sig. Samma månad var antalet misstänkta bedrägerifall vid utlämningar av telefoner cirka 90 procent lägre än i mars då systemet inte tillämpades.

Polisen har tidigare påpekat att många av de svenska legitimationshandlingarna är alldeles för lätta att förfalska. Samtidigt vittnar man om mer avancerade bedrägerier som i större utsträckning sker organiserat, och att det krävs bättre samarbeten för att komma till rätta med problemet.

– Comviqs resultat av det nya systemet vid utlämning av telefoner hos ombud är mycket glädjande. För att få bukt med organiserade bedrägerier behövs ett större samarbete mellan Polisen och e-handeln och vi ser detta som ett skolexempel på bra åtgärder. Nu ser vi gärna att fler branscher som aktivt säljer via e-handel utformar egna varianter för att försvåra bedrägerier, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se