Bygghandeln på nätet har fått en bra start på året och försäljningen ökade med 36 procent under första kvartalet 2014. En utveckling som väntas fortsätta och nu har byggvaruhuset K-rauta bestämt sig för att utöka sin digitala närvaro.
Hemsidan kommer att vara kedjans digitala nav och redan nu har stora resurser lagts på att utveckla innehållet på sajten. Det har inneburit ett utökat antal artiklar, förbättrade bilder och mer säljande text på produktnivå.
Något som verkar ha gett resultat. Under april ökade organisk trafik till hemsidan med 75 procent och den 1 maj slog man rekord i flest antal besökare, någonsin. Nästa steg i utvecklingen är en helt ny sajt som ska lanseras under sommaren.
– Med den nya plattformen kommer K-rauta att kunna erbjuda fler funktioner, bättre service för kunden och ge andra aktörer något att se upp till. Och det här är bara början i vår utveckling inom den digitala kommunikationen, säger Karolina Åhs marknad- och kommunikationschef för K-rauta.
E-handeln en naturlig del
Den nya plattformen kommer även att vara grunden för lanseringen av en e-handel, som ska ske under hösten. Utveckling av e-handeln kommer att ske stegvis där nya funktionaliteter och tjänster adderas allt eftersom.
– För att bli ledande inom digital närvaro är en utvecklad e-handel en förutsättning. Vi kommer att lägga stora resurser på att se till att vår e-handel ger kunden bästa möjliga upplevelse och att den blir en naturlig del för att skapa nöjda kunder och ökad försäljning, säger Johan Wiklund, VD för K-rauta.
Källa: Press