När favoritkaffet var slut för kollegorna Martin Runosson och Jakob Carlbring Alm, frågade de sig varför ingen sett till att lagret var påfyllt. Ansvaret låg inte på någons bord, för att ingen hade tid eller lust.
De båda männen satte sig för att söka efter en prisvärd tjänst som tillhandahöll prenumerationer av kaffe för att vara säker på att alltid ha det tillgängligt, men man hittade ingen smidig lösning. Där och då föddes idén till Kaffebox.
– Svenskarna dricker näst mest kaffe i världen och kapslarna, som är vår primära produkt, ökar enligt statistik. Men vissa av kapslarna säljs många gånger i butiker som man kanske inte vanligtvis har vägarna förbi och utbudet kan dessutom vara litet. Att handla på nätet är smidigt och Kaffebox vill på sikt kunna erbjuda ett utbud från alla leverantörer. Idag har vi fina samarbeten med Arvid Nordquist, Löfbergs, Johan & Nyström, Zoégas, Haugaard och Koppi, säger Jakob Carlbring Alm, delägare och en av grundarna till Kaffebox.
Ökat behov av kaffekapslar
Idag står kapslarna för 4,5 procent av hela kaffemarknaden och den väntas fortsätta att öka. Kent Pettersson, försäljningsdirektör inom detaljhandel på Löfbergs, ska tidigare i år förutspått att den på sikt kommer att landa på mellan sju och tio procent.
Men det är inte enbart fokus på kapslar, i butiken kan man även beställa kaffebönor från de leverantörer som erbjuder det. Intervallet och innehållet i prenumerationerna kan även justeras efter behov under den löpande prenumerationen.
Är man inte i behov av en prenumerationstjänst finns även möjligheten med engångsleveranser av kaffe.
– En enkel och smidig tjänst som garanterar att du har ditt favoritkaffe hemma precis när du behöver det, säger Jakob Carlbring Alm.
Källa: Press