Pizza Hut är inte rädda för att vara innovativa på nätet. Bland annat har man gjort det möjligt för gamers att beställa pizza via en app för Xbox 360. Nu har man även lanserat en ny hemsida som gör det lite roligare och enklare att beställa mat.
Bland annat innehåller den nya sajten ett nytt verktyg som låter kunden baka sin egen pizza på ett mer eller mindre realistiskt sätt. Här kan man fritt välja vilken typ av botten och sås man vill ha och sedan är det bara att slänga på ingredienserna.
Allt eftersom fylls sedan pizzan, som ses från ovan i en klassisk pizzabagarvy, med valda ingredienser. När kunden är klar är det sedan möjligt att välja tillbehör och efterhand som pizzan och kundkorgen fylls på, uppdateras notan så att matgästerna har koll på utgifterna.
Prioriterar E-handeln
Förutom pizzaverktyget har man även lagt till en funktion som ska snabba upp framtida beställningar. Baserat på tidigare besök, preferenser och beteende så anpassas innehållet på sajten efter kunden.
Pizza Hut har också satsat på ett nytt system som ska göra det enklare att uppdatera sajten. Till exempel för dagliga erbjudanden, kampanjer eller liknande. Kedjan uppger att man årligen omsätter över 1 miljard dollar tack vare online-beställningar. Och e-handeln är något man prioriterar högt.
– Våra kunder vill kunna beställa så enkelt som möjligt, och det är på nätet, så vi måste hela tiden förbättra våra digitala upplevelser. E-handeln växer snabbt och nya PizzaHut.com har så här långt varit mycket lyckad. Jämfört med den gamla sajten har den nya versionen genererat högre konvertering och genomsnittliga beställningar, säger Baron Concors, chief digital officer på Pizza Hut.
Källa: Internet Retailer