ANNONS

Många känner osäkerhet vid E-handel över gränserna

Många känner osäkerhet vid E-handel över gränserna

Flera rapporter pekar på att näthandeln över gränserna börjar få fart. Men än så länge köper många hellre en dyrare vara från ett inhemskt nätföretag, än en billigare från en utländsk återförsäljare. Det visar en avhandling från Uppsala universitet.

ANNONS

I en avhandling från Uppsala Universitet har företagsekonomen Aswo Safari, studerat hur konsumenter hanterar sin osäkerhet när de handlar från utländska företag på nätet, och hur företag kan arbeta med att skapa förtroende hos en kund som kanske befinner sig på andra sidan jorden.

I avhandlingen konstaterar Safari att många konsumenter förknippar köp från utländska återförsäljare på nätet med stor osäkerhet, och att det kan leda till att man avstår från att handla från en utländsk sajt.

Det trots att utländska företaget ofta erbjuder varor och tjänster till ett mer förmånligt pris än många svenska återförsäljare på Internet.

– Om företaget inte är internationellt välkänt är konsumenter ofta tveksamma till att göra några köp. Det är därför av största vikt att sådana, mindre kända företag, till exempel är kopplade till betalningstjänster som PayPal eller Payson som kan lindra konsumenters oro för att ingå avtal med företaget, säger Aswo Safari, doktorand vid företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet.

Ta hand om kunden

Att det råder en viss skepsis mot utländska nätföretag kan bero på flera olika anledningar. Bland annat på grund av att företagen kanske lever under andra regler och lagar, som konsumenten har lite eller ingen kunskap om.

Det och andra omständigheter, som hur konsumenten uppfattar företagets hemmanation i form av kultur, politiska system, normer och värderingar påverkar konsumentens osäkerhet när det kommer till att ingå en relation med utländska företag på Internet.

Men det finns saker e-handlare kan göra för att överbrygga det psykiska avståndet. Och i sin avhandling slår Safari fast att även små aktörer har goda möjligheter att växa internationellt, om de tar väl hand om kunden.

– Företagen kan inte göra något åt de presumtiva kundernas uppfattning om landet där de verkar. Därför bör företagen fokusera på att minska kundernas osäkerhet om företaget och dess verksamhet och bland annat erbjuda väl genomtänkta webbsidor som underlättar köpet, säger Aswo Safari.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se