Allt fler shoppar på nätet, något som ställer nya krav på handeln. E-handeln och ny informationsteknik betyder nya förutsättningar och de krav som ställs kan vara svåra att leva upp till för företagen.
Forskning är ett sätt att ta fram kunskap som matchar de nya villkoren och i somras fick Linnéuniversitetet och IAMSR vid Åbo Akademi i Finland, 1,5 miljoner kronor för att kartlägga hur företag genomfört övergången från fysisk handel till e-handel och m-handel.
Plattformsleverantören Nordisk e-handel och seo-företaget TopVisible fick i hösats också drygt en miljon kronor av statliga Vinnova för att utveckla ett nytt analysverktyg för e-handlare. Nu har handelns Utvecklingsråd beviljat 12 miljoner kronor till fem nya forskningsprojekt med inriktning e-handel och informationsteknologi.
– Det är med stort intresse vi finansierar dessa fem projekt som kan bidra med kunskap om e-handel och andra typer av digitalisering av handeln idag, säger Andreas Hedlund, vd på Handelns Utvecklingsråd.
De fem projekten
De fem forskningsprojekten, som startar i höst och beräknas pågå under två år framåt, är utspridda över hela landet. På Lunds tekniska högskola ska man forska i ämnet ”E-handelns värdeskapande returprocess” och vid Handelshögsskolan vid Göteborgs universitet är det fokus på ”Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller: Möjligheter och utmaningar för den fysiska butiken”.
Vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping är det ”Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor” som gäller och på Luleå tekniska universitet ska man brottas med ”Kundens kanal(k)val – Hur ska handeln möta kundbehov i digitala kanaler?”.
Även vid Örebro universitet har man beviljats 2,5 miljoner kronor. Här ska man undersöka hur e-handeln med dagligvaror påverkar ekonomi, hållbarhet och organisering av nätverk för distribution av matvaror.
– Konsumenternas förändrade beteende kräver att handeln finner nya lösningar, inte minst för hur man effektivast organiserar distributionen. IT-drivna lösningar kortsluter det traditionella distributionssystemet där den fysiska butiken tidigare mött konsumenterna. I nya lösningar interagerar konsumenterna på ett nytt sätt med det industriella systemet. Det är en mycket spännande och utmanande utveckling som vi nu får chansen att studera i detalj, säger, Frans Prenkert, docent vid Örebro Universitet.
ICA i fallstudie
Tre aspekter på e-handel ska utforskas genom att studera skillnader mellan e-handels- och butikslösningar: interorganisatoriska, ekonomiska och hållbarhetsaspekter.
– Det är viktigt att förstå dessa aspekter för att öka kunskapen om hur effektivare, lönsammare och hållbarare distributionslösningar bäst förverkligas i e-handelssammanhang, säger Frans Prenkert.
Två fallstudier ska genomföras, dels e-handelslösningen Handla24, dels den fysiska butiken ICA Parken i Örebro.
– ICA-koncernen har i dagarna fattat ett strategiskt beslut att bli marknadsledande på att erbjuda matvaror på nätet 2017, vilket visar hur aktuellt och viktigt detta är, säger Frans Prenkert.