Birchbox började sin bana som en prenumerationstjänst och skickar varje månad ut en låda med små prover för 10 dollar från olika företag inom skönhetsbranschen. Många ser dem som en pionjär bland prenumerationstjänsterna, men på senare år skiljer man sig från många av dem som efterapat konceptet.
Birchbox har nämligen kompletterat med en fullskalig e-handel så att prenumeranterna, och vanliga kunder också för den delen, ska kunna köpa fullstora produkter efter att ha testat proverna. Ett lyckat tilltag och den traditionella e-handeln står idag för 30 procent av företagets intäkter som ska ligga runt 125 miljoner dollar per år.
800 000 prenumeranter
Det New York-baserade företaget som grundades 2010 har idag 250 anställda och har hittills samarbetat 800 olika varumärken. 2012 expanderade man sin verksamhet till Europa efter uppköpet av franska JolieBox, och samma år lanserade man även en box för män.
Företaget ska nu ha mer än 800 000 prenumeranter och nyligen trillade det in 60 miljoner dollar i riskkapital. Investeringsrunda leddes av Viking Global Investors och tidigare investerare som bland annat First Round Capital, Accel Partners, Aspect Partners, Glynn Capital, ska också vara med på ett hörn.
Sedan starten har Birchbox nu fått in 72 miljoner dollar i extra kapital. Den senaste investeringen kommer att läggas på marknadsföring, mobil teknologi och en fortsatt internationell expansion. Man har även planer på att utveckla sin egna produkter.
Källor: Internet Retailer, TechCrunch