Den svenska e-handelstjänsten har på senare tid lockat till sig flera välkända nätbutiker i Sverige, Storbritannien samt i Japan. Och nu har även investerare fått upp ögonen för det virtuella provrummet.
Idag stod det klart att Virtusize blir den första strategiska investeringen för D-Ax. Axel Johnson och Recapex gemensamma satsning på digitala affärer.
– Vi har en stark tro på teamet kring Virtusize. Sedan starten har de på ett smart sätt lyckats hjälpa branschen med ett komplext problem, vilket är att konsumenter har svårt att välja rätt storlek när de handlar online vilket leder till många returer för e-handlare. Vi är övertygade om att Virtusize har något stort på gång, vilket bland annat indikeras av tusentals positiva konsumentomdömen kring hur tjänsten nyttjas. Vi ser fram emot att jobba nära grundarna i deras strävan att skapa en global standard för storlek och passform, säger Johan Siwers, medgrundare av D-Ax och General Partner i Recapex.
Starkt ökat intresse
Det virtuella provrummet finns idag tillgängligt online på över 200 marknader via 30 e-handelspartners i Europa och Asien såsom ASOS, Nelly, Monsoon, Acne Studios, Esprit och Magaseek.
Virtusize, som har kontor i Stockholm, Berlin, Tokyo, kommer att använda finansieringen för att öka expansionstakten både på nya och befintliga marknader.
– Att få in en ny ägare, som genom Axel Johnson har en lång och bred erfarenhet av detaljhandel i kombination med Recapex som ligger bakom digitala framgångar som Match.com, Livebookings och Bookatable, kommer att vara en stor tillgång för Virtusize. Under 2013 har Virtusize växt stadigt och vi ser ett starkt ökat intresse från e-handlare globalt. Tillsammans med D-Ax kommer vi att bygga vidare på Virtusize framgångar genom att utveckla produkten, växa teamet och gå in i nya marknader, säger Gustaf Tunhammar, VD och grundare, Virtusize.
Källa: Press