Life är en av Nordens största detaljhandelskedjor med sammanlagt 436 butiker i Sverige, Norge och Finland. Hittills har deras närvaro på nätet varit väldigt begränsad med en föråldrad plattform som inte riktigt levt upp till kundernas behov.
Bland annat har den inte varit mobilanpassad, något som visat sig vara en efterfrågad detalj hos e-handelskonsumenterna på senare tid. Därför satsar man nu på en ny responsiv webb och e-handel där man också kommer att ha ett stort fokus på content.
Content marketing, eller redaktionell e-handel, är något allt fler aktörer nu satsar på för att nå ut till potentiella kunder. Till exempel slog konkurrenten Bodyshop nyligen upp portarna till en ny sajt för allt deras digitala innehåll.
Satsar multikanal
Med den nya e-handelssatsningen hoppas Lifekedjan stärka både försäljning och varumärke genom samverkan av fysiska butiker och e-handel.
Målet är att bli en ledande aktör inom hälsa, både i butik och online. Något som den nya e-handelsplattformen från Litium, som är anpassad för multikanal, ska hjälpa till med.
– Vi valde Litium för att deras lösning har allt vi behöver för att kombinera en konkurrenskraftig e-handel med en inspirerande webbplats som gör varumärket Life rättvisa och samtidigt stärker handeln i butik. Och att Litium har en färdig responsiv lösning är också ett stort plus, då det innebär att vi kan hålla nere kostnader och time-to-market, säger Thomas Johansson, nordisk marknadsdirektör på Life.
Källa: Press