ANNONS

Näthandeln med kläder fortsätter att peka uppåt

Näthandeln med kläder fortsätter att peka uppåt

Försäljningen av kläder på nätet ökade ännu ett snäpp under mars månad jämfört med samma period förra året. Sett till utvecklingen hittills i år, januari till mars, har försäljningen av kläder via nätet ökat med 0,8 procent.

ANNONS

I dag har Svensk Handel Stil släppt sitt Stilindex för mars månad. En rapport som mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Och det var en månad då det var det klackarna i taket för skobutikerna offline.

Försäljningen av skor i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med hela 22,2 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av kläder var dock mer återhållsam, 1,7 procent offline.

På nätet var det däremot en högre siffra. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade med 6,3 procent jämfört med samma månad förra året.

– Efter förra årets bedrövliga försäljning var förväntningar på marsförsäljningen höga. Skohandeln infriande förväntningarna med en uppgång på cirka 22 procent – lika mycket som de tappade i mars förra året. Klädhandeln visar en ökning på 1,7 procent, vilket inte räcker på långa vägar för att ta igen förra årets nedgång på åtta procent. E-handelns försäljningsökning, med närmare sju procent, får anses godkänt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

April blir tufft

Årets första månad var ingen munter läsning för landets e-handlare. I februari tog det sig något och med ökningen i mars har försäljningen av kläder via nätet ökat med 0,8 procent under januari till mars, jämfört med samma period förra året.

När det gäller april månad så kan det komma att bli betydligt tuffare att nå bra siffror enligt Sandström. Både on och offline.

– I april förra året ökade klädförsäljningen med över fyra procent och skoförsäljningen med 16,5 procent. Detta tillsammans med att påsken är negativ för sällanköpshandeln gör det till en utmaning att öka i april, säger Mikael Sandström.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se