ANNONS

Nätbutik sätter gröna produkter på autopilot

Nätbutik sätter gröna produkter på autopilot

Livsmedelsbutiken på nätet, ePantry, är säker på att konsumenter vill köpa miljövänliga och hållbara produkter. De tror dock att många avstår att göra det för att det är onödigt krångligt. Därför har man lanserat en tjänst som ser till att kunden får hem det de behöver utan att bekymra sig.

ANNONS

Nyligen lanserades nätbutiken, ePantry, i publik skala för de flesta i USA. En livsmedelsbutik som automatiskt skickar ut miljövänliga hushållsprodukter som diskmedel, tvättmedel eller toapapper när de är på väg att ta slut.

Grundarna till butiken är nämligen helt säkra på att konsumenterna vill handla hållbart, men att det är för krångligt.

– Jag personligen bryr mig vädigt mycket om miljön, och det har alltid stört mig att folk fattar beslut baserat på vad som var praktiskt, säger en av grundarna, Stuart Landesberg.

Abonnemang på vanliga hushållsvaror är inget nytt och Amazon är en aktör som erbjuder det via sin nyligen utökade prenumerationstjänst, "Subscibe and Save". Men Stuart tror att det finns gott om utrymme för en mindre aktör med en egen nisch.

Krångligt, inte dyrt

Stuart menar också att det oftast inte är priset som hindrar kunden från att välja det miljövänliga alternativet. Snarare är det för svårt att hitta gröna alternativ i den lokala livsmedelsbutiken, något som gör att det istället hamnar mindre miljövänliga varor i kundvagnen.

Och genom att ePantry skickar ut grejerna enligt ett regelbundet schema, baserat på när de beräknas ta slut, ska det bli än mer bekvämt.

– Jag tror att om tio år kommer ingen någonsin att få slut på något. Vi kommer att ha system som förutser när någonting är på väg att ta slut, och se till att det dyker upp utanför din dörr när du behöver det, säger Stuart Landesberg.

Butiken som har sin bas i San Francisco har i dagsläget nio heltidsanställda och skickar inom USA, men nu är planen att växa ytterligare. Nyligen fick man även in 1,4 miljoner dollar i såddfinansiering.

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se