ANNONS

Fransk musiktjänst tar sig an Spotify på hemmaplan

Fransk musiktjänst tar sig an Spotify på hemmaplan

Idag inleder den webbaserade musiktjänsten Deezer sin storsatsning i Sverige. Streamingtjänsten med 30 miljoner låtar, och 35 miljoner användare i 182 länder, kommer därmed att utmana alla tillgängliga musiktjänster i Sverige med Spotify i spetsen.

ANNONS

Deezer grundades i Paris 2007 och har sedan dess vuxit till att bli världens största tjänst för musikstreaming, i alla fall beskriver man sig själva så. En position som dock de flesta verkar eniga om innehas utav YouTube.

Deezers tjänst bygger på en månadsprenumeration som ger obegränsad tillgång till över 30 miljoner låtar. Man påpekar dock att till skillnad från sina konkurrenter, så bygger Deezers musiktjänst både på smarta algoritmer och innehåll skapat av musikredaktörer.

– Medan algoritmerna analyserar vad användaren lyssnar på och rekommenderar ny musik, arbetar Deezers 55 musikexperter världen över med att uppdatera innehållet, bland annat genom att bevaka utvecklingen inom olika genrer, skapa spellistor och inleda artistsamarbeten, skriver Deezer i ett pressmeddelande.

Deezer fungerar direkt i webbläsaren, utan att några applikationer eller program behöver installeras. Musiktjänsten fungerar även i mobil och surfplatta och användare kan ladda upp egna mp3-filer. Deezer har även utvecklat ett verktyg som heter Spotizr, med vilket eventuella Spotify-spellistor snabbt kan föras över till Deezer.

Ska röra om i grytan

Deezer har i dagsläget 35 miljoner användare i 182 länder, och nu är det alltså Sveriges tur. För sin satsning på den svenska marknaden har Deezer valt mobiloperatören Tre (3) som exklusiv samarbetspartner.

– Precis som Deezer är 3 ett innovativt företag som inte räds att röra om i grytan. Sverige är en marknad som vi kommer att satsa stort på nu, bland annat genom att leverera exklusivt musikmaterial framtaget för just svenskarna. I dagsläget finns till exempel den svenska rapparen Gnuèèis senaste skiva, Psychohappy EP, enbart på Deezer, säger Mathieu Molinero, chef för norra Europa på Deezer.

Samarbetet med Deezer gör att Tre kan erbjuda att lägre pris för musiktjänsten till sina kunder. Istället för att betala standardpriset, 99 kronor per månad, har Tre:s kunder möjlighet att få Deezer kostnadsfritt i en månad, och därefter betala 49 kronor per månad i ett halvår. Ett upplägg som liknar det mobiloperatören hade med Voddler för något år sedan.

– Musik har alltid varit en del av 3s DNA och för oss är det viktigt att hitta spännande innehållstjänster kopplade till attraktiva erbjudanden. Deezer överträffar förväntningarna på en musiktjänst eftersom den är mer personlig och har ett större musikutbud än konkurrenterna. Vi är stolta över att kunna erbjuda en så briljant tjänst till ett bra pris, säger Nicholas Högberg, VD på 3 Sverige.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se