Nyligen meddelade postorderjätten Ellos att man tvingas göra sig av med 81 anställda. Rensningen är en del i Ellos uttalade strategi att konvertera från postorderföretag till e-handel. Ett företag som gjorde en liknande transformering är tyska Otto som idag är verksamt på nätet i mer än 20 europeiska länder.
Att gå från postorder till e-handel var enligt företaget ett måste för att överleva och koncernen har gjort det på ett lysande sätt. Man rankas nämligen som den näst största e-handlaren i Europa efter Amazon och Otto Group förvaltar en portfölj med 120 företag och varumärken samt 60 återförsäljare.
– Internet har räddat vår verksamhet. Den klassiska katalogen med efterföljande leverans var på väg mot vägs ände. Vem vill titta i en katalog med 1 500 sidor, säger Thilo Bendler, vice vd för Otto Group.
Häng med eller gå i konkurs
Men det är inte bara att ställa om och satsa på e-handel. Det gäller att ha en plan och väl utvecklad strategi, något som Otto tydligen har haft. Och trots en tuff konkurrens på hemmaplan, bland annat från Amazon och Zalando, har man lyckats med omställningen.
– Vi var tvungna att fundera ut hur vi skulle kunna byta från papper till elektronisk handel. Och vi förstod att om vi inte gjorde det så skulle vi gå i konkurs, säger Bendler.
En del av koncernens strategi var att köpa upp europeiska konkurrenter som kämpade med att få sin verksamhet att gå ihop. Främst postorderföretag som inte anammat e-handeln snabbt nog. Neckerman och Quelle är två exempel och som idag drivs vidare som e-handelssajter.
– Det handlar inte om storlek. Dessa två exempel visar att stora företag kan misslyckas om de inte hänger med i utvecklingen. Även ett stort företag kan slå i väggen ganska snabbt, säger Bendler.
Webben har många fördelar
Otto kommer att fortsätta använda sig av kataloger, men i framtiden mest som en informationskälla. Bendler säger också att webben har flera fördelar jämfört med papper. Bland annat kan återförsäljare visa upp nästan obegränsat med produkter online, byta och förändra sortiment samt anpassa priserna betydligt enklare.
Och precis som man gjorde för några år sedan så är Otto fast beslutna att hänga med i utvecklingen för att hålla sig kvar på toppen. Under förra året började arbetet med att anpassa sina sajter för mobiler och surfplattor.
Man har även investerat 300 miljoner euro i sin online-verksamhet för att nå sitt mål med en total nätförsäljning på 8 miljarder euro i Europa så snart som 2015. År 2013 omsatte koncernen drygt 6 miljarder euro på nätet.
– Förändringar sker snabbare nu. För brukade det ske en stor förändring och sedan kom en lugnare period då allt fick sätta sig lite. Nu får vi inga pauser, säger Thilo Bendler.
Källa: Internet Retailer