Prisjakt och HUI Research har släppt sin rapport Teknikbarometern. En indikator över konsumenternas köpintresse för olika typer av hemelektronikprodukter som erbjuds via nätet. Och enligt deras siffror har köpintresset för hemelektronik på nätet ökat med 5 procent under årets första två månader.
Störst var suget efter spelkonsoler som nådde rekordnivåer under perioden. Enligt Teknikbarometern har köpintresset ökat med 196 procent. Bakom det enorma intresset ligger Sony:s lansering av Playstation 4.
Man ser även ett växande intresse för mobila tillbehör som mobila högtalare och hörlurar. Köpintresset för surfplattor börjar däremot avta och en annan produkt som har det extra tufft är Blu-ray-spelaren. Köpintresset för Blu-ray minskade med 16 procent under 2013 och hittills i år har köpintresset minskat med 10 procent.
Transparens på nätet
Man konstaterar också att elektronikhandeln, efter bokhandeln, är den bransch som kommit längst i utvecklingen på nätet. Försäljningen ökade med 15 procent under 2013 och det finns inga tecken på minskad tillväxt under 2014.
Men trots att köpintresset för hemelektronik på nätet växer har hemelektronikbranschens totala försäljning utvecklats svagt under de tre senaste åren. Branschens starka framfart på nätet förklaras av nätets transparens, enorma utbud och jämförelsemöjligheter.
– Finanskrisens effekt på konsumenternas shoppingsug drabbade hemelektronikbranschen betydligt hårdare än andra branscher i detaljhandeln. Svag efterfrågan, stenhård konkurrens och låga marginaler resulterade i att Expert och ONOFF gick i konkurs. Men efter en tid av osäkerhet ser vi tecken på återhämtning. Konsumenterna vågar återigen shoppa kapital-intensiva produkter och förutsättningarna för hemelektronikhandeln har stärkts, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.
Källa: Press