ANNONS

E-handlare är dåliga på att hantera lösenord

E-handlare är dåliga på att hantera lösenord

Storbritanniens e-handlare kan göra betydligt mer för att öka säkerheten när det gäller deras kunders lösenord. Enligt en ny undersökning är det flera av landets största e-handelssajter som tillåter för enkla lösenord eller lagrar dem i klartext.

ANNONS

I grund och botten bär kunder själva ansvaret för vilka lösenord de väljer att använda när de handlar på nätet. Men som e-handlare kan man ändå göra en del för att förbättra säkerheten, något som inte verkar vara fallet i Storbritannien.

Enligt en ny undersökning är det många av de stora e-handelssajterna som inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder från deras lösenordsrelaterade svagheter. Av de 100 största sajterna i landet var det 66 procent som tillät kunderna att använda klassiskt svaga, och mindre väl genomtänkta lösenord som ”123456” eller ”password”.

Ett lika stort antal gjorde inte heller några försök att blocka en användare, eller låsa ett konto efter tio misslyckade inloggningsförsök. Bland dessa sajter fanns jättar som Amazon, Next, Tesco och New Look.

Frankrike är sämst

Undersökningen baserades på 26 olika kriterier. Bland annat obligatorisk lösenordslängd, godtagande av de tio vanligaste hackade lösenorden och om de visade användarnas lösenord i klartext eller inte. Något som de svenska e-handlarna Dustin och Digitalboxen fick på fingrarna för i slutet av förra året.

E-handlarna betygsattes sedan efter de olika kriterierna och fick en total poäng mellan -100 till 100. Bland e-handlarna som fick lägst poäng fanns Teletext Holidays, Urban Outfitters och Holland & Barrett. Alla med en total poäng på -35 eller lägre.

Men även om resultatet för de brittiska e-handlarna var tämligen mediokert, är det än värre i Frankrike. Där ska nästan hälften av e-handelssajterna skickat ut lösenord, kontobekräftelser och återställning av lösenord i klartext.

Storbritannien ska förutom det även ha varit bättre i stort sett alla tester, men bäst resultat i undersökningen fick dock amerikanska e-handelssajter.

 

Källa: Press, The Register

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se