Reflektion grundades 2012 av, Amar Chokhawala, som tidigare jobbat som utvecklare för sökjätten Google och mjukvaruföretaget Oracle. Med det webbaserade verktyget ska återförsäljare, enkelt beskrivet, kunna få koll på kundernas köpvanor och på så vis komma fram till det bästa sättet att locka dem till nya köp.
Till exempel för att ta reda på vilka sökord de använder, vilka produkter som bör lyftas fram i marknadsföringskampanjer och i butiken, samt i e-postutskick.
– Vi bearbetar stora datamängder i realtid och använder patenterade maskininlärningstekniker för att ge mätbara resultat, säger Reflektions, vd Sean Moran.
Ökade konvertering med 50 procent
Ett av företagen som använt sig av verktyget är det amerikanska surfvarumärket O'Neill, som hävdar att deras konvertering ökat med 50 procent sedan de började använda sig av det.
– Vi ville ha förmågan att behandla varje nätkund som vi gör i våra butiker, men våra möjligheter var väldigt begränsade, säger O'Neills vd, Daniel Neukomm.
Nu har Reflektion även fått in lite extra kapital. Närmare bestämt 8 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda ledd av Nike och Intel Capital. Pengar som bland annat ska användas till marknadsföring. Sedan starten har företaget nu fått in 11,3 miljoner dollar i riskkapital.