En stor del av söket har flyttat in i mobilen. Det visar en ny undersökning genomförd av TNS Sifo pĂ¥ uppdrag av Eniro. Hela 48 procent använder mobiltelefonen för att söka information, och bland de yngre mĂ¥lgrupperna är det en ännu högre andel.
77 procent av de som är mellan 18 till 24 Ă¥r i Sverige svarar att de under den senaste mĂ¥naden använt mobiltelefonen till söktjänster. 81 procent gör det i gruppen 25 till 34 Ă¥r. Oftast handlar det om att hitta adressen eller vägbeskrivningen till en butik samt information om resor och tidtabeller.
PĂ¥lästa konsumenter
Undersökningen gĂ¥r inte in specifikt pĂ¥ e-handlare, men även för Ă¥terförsäljare pĂ¥ nätet gäller det att vara förberedd pĂ¥ sökningar via mobilen. Förväntningen är att all typ av information ska vara tillgänglig även via mobila enheter.
– Konsumenterna är pĂ¥lästa och har höga förväntningar. Sökmotorerna stĂ¥r i centrum inför ett köp. Vikten av att vara sökbar understryks av att användarna väljer andra företag och varumärken om de inte hittar den information de förväntar sig. I Sverige svarar 47 procent att de söker efter ett annat företag eller varumärke om de inte hittar vad de söker, skriver Eniro i ett pressmeddelande.
Konsumenterna förväntar sig idag detaljerad information som pris, produktbilder och erbjudanden. Och hittar de inte vad de söker styr de lätt skutan mot ett annat företag.
Källa: Press
Bild: Eniro