ANNONS

Den lättklädda E-handeln som slår sig uppåt

Den lättklädda E-handeln som slår sig uppåt

Jonas Ahlgren äger och driver en av Sveriges största underklädesbutiker på nätet, Uppercut.se. Nyligen intervjuades han av marknadsföringsbyrån AddFriends där han bland annat gav sin syn på vad som är viktigt att fokusera på som e-handlare.

ANNONS

Uppercut.se grundades 2005 av Jonas Ahlgren och Lars Brånedal. Till en början sålde man bara underkläder för män men två år senare breddades utbudet med underkläder för tjejer, man började även sälja utanför Sverige. Efter det har det gått fort och nätbutiken är idag en av landets största inom sin bransch.

I en intervju med marknadsföringsbyrån AddFriends ger Jonas Ahlgren lite olika tips som han anser relevanta för att få verksamheten att fungera optimalt. En sak han gärna påpekade lite extra är att allt ska vara mätbart.

– Vi måste kunna se resultat av våra satsningar. Vi mäter allt dagligen, men vi gör inte analyser varje dag. Vi mäter, analyserar, trackar med både egna verktyg och Google Analytics. Under våra kampanjer bevakar vi hela tiden hur kampanjen går, kanske måste vi pausa eller göra ändringar. I och med att det mesta är på nätet så är det enkelt att båda mäta och korrigera till skillnad från traditionella medier som print, radio och TV, säger Jonas.

Transparens i sociala medier

En annan sak som verkar ligga honom väldigt varmt om hjärtat är att vara transparent i sociala medier, både när det gäller för- och nackdelar. Till exempel visar man på Uppercut hur det faktiskt ser ut på lagret och att man plockar själv.

Man jobbar också en hel del med film, både på sin egen sajt och på YouTube för att dra nytta av trafiken som redan finns där. Enligt Jonas ser man till att använda alla sina kanaler när det dags för kampanjer, en av dem är Instagram.

– Instagram startade vi förra året när vår marknadschef började. Innan dess hade vi helt enkelt inte hunnit ta till oss den kanalen. På Instagram är vi lite lättsammare, det blir mer spontant. Vi tar bilder med mobilen och så publicerar vi det, här och nu. Själv använder jag Instagram för att få inspiration, jag följer större kedjor och kända personer, säger Jonas.

Män snackar inte underkläder

Pinterest har man däremot valt att inte satsa på ännu, inte heller Twitter. Man har ett konto men använder det sällan. Anledningen är att deras målgrupp är män runt 35 år, och enligt Jonas är det inte många män som pratar underkläder med varandra.

På Facebook har man däremot en väl utarbetad strategi, men precis som på Instagram kör man här den spontana och lättsamma stilen för att intergarera med sina följare. Bland annat har man frågat följarna vad man skulle göra med kalsonger som inte gick att sälja. Men Jonas är inte helt imponerad av Facebook och företagens möjligheter på det sociala nätverket.

– Det är lustigt att Facebook, ett bolag som har så stort vinstintresse, ligger så långt efter i hur vi som företag ska ha större nytta av det. Idag är det svårt att nå ut, att få folk gilla. Och när de väl gillat så når man dem ändå inte. Jag har inte Facebook själv, hade jag haft Facebook skulle jag vara “tvungen” att ha massa vänner och massa likes, det hinner jag inte. Jag får bra information från min sambo, mina kollegor och vänner som har Facebook, via dem har jag koll på de viktigaste sakerna och behöver inte se matbilder och annat oviktigt.

Kallingar före råsaftscentrifug

På Uppercut verkar man dock lägga en del krut på online-annonsering. Strax efter att HUI utsett råsaftscentrifugen till årets julklapp var man snabbt ute med en kampanj på Google med rådet att "Strunta i Råsaftscentrifugen”, för att istället satsa på mjuka klappar under granen.

En annan viktig sak för e-handlare är innehåll, även om det kan vara en frustrerande del.

– Många av våra varumärkens marknadsavdelningar är dåliga på att skicka oss material, så vi får själva leta efter användbara bilder och texter för att marknadsföra deras produkter. Armani till exempel, de följer vi på internationella konton för att få information om nya produkter. Samma sak med Calvin Klein. Och det händer att kunder har mer information än vi som säljare, säger Jonas Ahlgren.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se