Meaghan Rose startade RocksBox i slutet av 2012. Hon gjorde det genom att pĂ¥ egen hand bygga en sajt i WordPress som sen fylldes med hennes egna smycken. Hon skickade ut lĂ¥dor med prover frĂ¥n sin egen samling sĂ¥ att vänner kunde testa. Sedan dess har det hänt en del.
Den frĂ¥n början begränsade prenumerationstjänsten har nu flyttat ut frĂ¥n Meaghans smyckeskrin till ett kontor i San Francisco, och även om hon inte vill avslöja nĂ¥gra siffror, sĂ¥ berättar hon att företaget visar positiva siffror sedan december 2013.
Samtidigt växer antalet kunder med imponerande 30-40 procent varje mĂ¥nad. Under det senaste Ă¥ret har antalet ökat tjugofalt och nyligen fick hon även ta emot 1,5 miljoner dollar i en sĂ¥ddfinansiering.
AffärsidĂ©n är enkel. RocksBox lĂ¥ter kunderna prenumerera pĂ¥ en lĂ¥da med smycken som kostar mellan 15-19 dollar per mĂ¥nad beroende pĂ¥ prenumerationsmodell. Först fĂ¥r man svara pĂ¥ vilken typ av smycken man gillar och efter det börjar de trilla ner i brevlĂ¥dan.
Roligt att variera sig
Vid varje utskick fĂ¥r kunden testa tre till fyra smycken. De kan behĂ¥llas till kunden tröttnar pĂ¥ dem för att sedan skickas tillbaka i utbyte mot nya. Fastnar man för nĂ¥got är det bara att öppna plĂ¥nboken och slĂ¥ till.
För att se till sĂ¥ att smyckena är vad kunden är ute efter fĂ¥r han eller hon ocksĂ¥ fylla i sina tankar om de senaste smyckena.
– Som konsument visste jag ett par saker. Att shoppa smycken pĂ¥ det traditionella sättet är hemskt, det är svĂ¥rt att hitta nĂ¥got unikt och det tar tid. Samtidigt är det roligt att variera sig, första gĂ¥ngen du bär nĂ¥got är spännande, sedan tappar man intresset. Men det finns smycken som du blir förälskad i och aldrig vill släppa taget om. Men det är svĂ¥rt att veta när du stĂ¥r och tittar pĂ¥ en massa smycken i en butik, säger Meaghan Rose.
Källa: TechCrunch