Nya regler för den kinesiska e-handeln är på gång. Om en dryg månad, den 15 mars, behöver landets e-handelskunder inte längre ange en anledning till varför de returnerar sina köp. Returerna måste dock ske inom sju dagar efter köpet, frakttiden ingår ej i den tiden. Varorna måste också vara i oskadat skick när de returneras.
De nya reglerna gäller inte alla typer av produkter som till exempel färskvaror, mat, virtuella produkter, mjukvaror eller digitala nedladdningar.
Störst omställning för små handlare
De nya reglerna beskrivs som ett steg i rätt riktning för konsumenternas rättigheter i Kina, de kommer också att jämna ut spelreglerna något när det gäller e-handlare och fysiska återförsäljare. Fysiska butiker i Kina har under en längre period erbjudit fjorton dagars ångerrätt.
Det gör också att Kina kommer lite mer i fas med de returregler vi har inom EU. De nya reglerna väntas däremot inte att bli en alltför stor omställning för Kinas större e-handlare. Många av dem erbjuder sedan tidigare liknande möjligheter, då tror man istället att det kommer att påverka de mindre aktörerna.
Källa: Tech in Asia