ANNONS

Fria returer inom E-handeln fortsätter att beröra

Fria returer inom E-handeln fortsätter att beröra

Debatten om fria returer rullar vidare. Enligt många kostar det e-handlarna stora pengar och tvingar till och med vissa i konkurs. Men det finns de som tycker tvärtom. Returerna är inget som stjälper verksamheten och istället bör e-handlare fokusera på kundservice.

ANNONS

Fria returer är som vi vet ett hett ämne inom e-handeln och i förra veckan kunde vi läsa om hur returerna inom modehandeln ökat kraftigt i januari. Enkelt uttryckt ger det kunderna möjlighet att beställa en mängd olika modeller och storlekar för att sedan skicka tillbaka det man inte vill ha.

Det gör att många e-handlare måste ligga ute med stora pengar för kläder som tar betydligt längre tid att sälja än planerat. Något som Klas Ekdahl, som drev e-handelssajten Estella.se råkade ut för, och som inte var hållbart i längden.

– Det är jättetråkigt, men branschen är som den ser ut idag, olönsam. Inom en snar framtid tror jag det är många som funderar på hur man ska göra med returerna, säger Klas Ekdahl som tvingades lägga ner sin verksamhet, mycket beroende på de kostsamma returerna.

Är fel fokus

Enligt Klas Ekdahl har de stora aktörerna vant e-handelskunderna vid fria returer, något som gör det svårt för de mindre e-handlarna. Det har börjat diskuteras om att ta betalt för returerna, men det är något som kan slå tillbaka. Samtidigt finns det finansiärer som inte har hur stort tålamod som helst.

– De som satsat pengar i e-handeln vill ha en "kick-back", så vi kommer vi att få se en bubbla som spricker, säger Ekdahl, som även är verksam i organisationen e-handelsstaden Borås.

Men att peka ut fria returer som den stora boven i dramat är enligt Footways vd, Daniel Mühlbach, att göra det lite väl enkelt för sig. Istället bör e-handlare satsa mer på att ge konsumenterna en så bra service som möjligt.

– Det är fel fokus, returernas andel av kostnaderna är inget som stjälper verksamheten. Enkel returhantering är en viktig faktor för kundnöjdhet. Det e-handlarna ska fokusera på i stället är kundservice. Den största utmaningen är lagerbindningen vid långa inköpscykler, säger Daniel till Market.



Källor: SR.se, Market

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se