ANNONS

Näthandlare drar igång kvinnligt E-handelsnätverk

Näthandlare drar igång kvinnligt E-handelsnätverk

De större e-handelsevenemangen blir allt fler och vissa skulle nog säga att de är för många numera. Samtidigt ökar även de mindre träffarna och nätverken. I Stockholm har vi sett flera organiserade e-handelsluncher ta plats och de lokala träffarna blir bara fler. Nu har även ett kvinnligt e-handelsnätverk dragit igång i Skåne.

ANNONS

I Skåne startades nyligen Skånska e-handelsnätverket som hade sin första träff i Helsingborg den 20 november 2013. Nästa träff är inplanerad nu på onsdag, 19 februari, och kommer ta plats hos nätbutiken CoolStuff i Malmö.

I Helsingborg där även Ehandel.se har sitt huvudkontor har det nu också startats ett Kvinnligt e-handelsnätverk. Initiativtagare är Annika Göth Nilsson som driver nätbutiken ANDfair.

Den första träffen tog plats i förra veckan på kontorshotellet Mindpark och runt 10 personer samlades för att snacka e-handel.

– Jag tycker det är ett jättebra initiativ från Annika och jag tycker att deltagarna hade ett öppet och ärligt sinne och fortsätter man med det kommer de ha stor nytta av varandra, säger Rebecca Brodd ifrån Contentor, som var inbjuden som gäst.

Blotta strupen inför problem

Det kvinnliga e-handelsnätverket skall erbjuda ett forum för planerade frukostmöten med inspirationsföreläsningar och utbyte av erfarenheter och kontakter. Annika själv säger sig vara nöjd med förra veckans uppslutning:

– Träffen gav positiv respons från de medverkande som uppskattade att samlas i detta forum. Med olika erfarenhet och ingångspunkter från de deltagande tror jag att detta kan utvecklas till en bra plattform där vi kan lära av varandra och inspireras tillsammans för att utveckla våra olika e-handelsprofiler, säger Annika Göth Nilsson.

Nästa träff ska vara inplanerad den 11 mars och då är ingen mindre än e-handelsprofilen Sarah Wittbom ifrån Nordic eCommerce Knowledge inbjuden som gäst. Sarah som driver en av Nordens största e-handelskonferenser gillar även dessa mindre träffar:

– Jag gillar de här mindre nätverken där man får kontinuitet i att ses. Då lär man känna varandra över tid och vågar ställa alla frågor och blotta lite strupen inför problem och utmaningar. Jag tror träffar som dessa hjälper till att lyfta lite blicken och framför allt att man skaffar sig mod att ställa högre krav på aktörer i branschen. Vet man att fler har samma problem så kan man gemensamt få till bättre förutsättningar med avtal och liknande än om man är helt själv, säger Sarah Wittbom.

Skånska e-handelsnätverket och det kvinnliga e-handelsnätverket är förmodligen inte de enda som just nu poppar upp i Sverige. Har du tips på fler gräsrotsträffar inom e-handel så lämnar vi kommentarfältet i era händer.

 

På bild: Annika Göth Nilsson

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se