För att bli en riktigt stor e-handlare verkar det inte längre räcka med att bara satsa på just e-handeln. På senare tid har vi sett flera av världens stora aktörer investera i olika typer av tjänster. I kina rustar Alibaba, Tencent och JD.com genom uppköp av bland annat logistikföretag och Internettjänster.
Vi ser också hur Ebay och Amazon satsar stoppar in pengar i betaltjänster och strömmande media med målet att öka sin e-handel. Detta är bara ett litet axplock och japanska e-handelsjätten Rakuten vill inte hamna på efterkälken.
Bland annat har vi sett hur de tidigare köpt upp vod-tjänsten Wuaki.tv, med målet att lansera den över hela Europa. Nu verkar man vara på väg att köpa upp samtals-appen Viber som även gör det möjligt att skicka bilder och sms.
Når nya marknader
Rakuten uppges betala 900 miljoner dollar för det Cypernbaserade företaget och den japanska e-handelsjätten säger att tjänsten, med 300 miljoner registrerade användare världen över, passar utmärkt in i deras digitala strategi.
– Rakutens mål är att bli världens främsta företag inom Internettjänster. Det här förvärvet gör det möjligt för oss att penetrera nya marknader med flera olika digitala tjänster i kombination med våra e-handel och plattformar för finansiella tjänster, säger en talesperson för Rakuten.
Källor: WSJ, The Next Web