Vi har tidigare skrivit en del om svenska Wrapp som lanserades i slutet av 2011. Sedan dess har man lockat investeringar i flera olika omgångar, pengar som bland annat ska användas till deras satsning i USA.
Det är den marknad som tillsammans med Storbritannien anses vara nyckelmarknader för presentkort. Men man är givetvis inte ensamma, en annan presentkortstjänst är kanadensiska Kiind som också lanserades 2011, och som idag även finns i USA.
Med Kiind kan användare skicka personliga digitala presentkort från sina datorer och mobila enheter. Man är också noga att påpeka att den som ger bort ett presentkort bara betalar ifall det verkligen används.
– Vår service är byggd för att respektera tid, pengar och den ansträngning som sker i samband med att man visar sin uppskattning. Det gör vi genom att se till att givaren bara betalar för de gåvor som folk vill ha, säger Leif Baradoy, en av grundarna.
Kan skänka till välgörenhet
Varje användare får ett eget konto där de kan sköta och hålla koll på sina gåvor. Här väljer man det belopp man vill ge bort och det går även att sätta ett utgångsdatum för presentkortet. För tillfället ska det finnas både globala varumärken som Amazon, Apple, Gap och Home Depot anslutna, men även små lokala företag.
Det går också att skicka samma presentkort till flera olika mottagare på en och samma gång, och eftersom man kan synka sin adressbok med tjänsten, kan Kiind automatiskt göra dem mer personliga.
Användaren kan sedan se vem som tagit emot och använt presentkortet på sitt konto. Mottagare kan också bestämma om de vill använda presentkortet eller ge pengarna till välgörenhet om givaren valt att göra det möjligt.
Källa: Springwise