ANNONS

Traditionella detaljhandlare har fått kläm på E-handeln

Traditionella detaljhandlare har fått kläm på E-handeln

E-handeln växer snabbt, mycket tack vare att traditionella detaljhandelsföretag tagit klivet ut på nätet. En färsk undersökning visar att bland de 50 största e-handelsföretagen världen över är en stor majoritet etablerade, traditionella detaljister. Endast åtta är renodlade e-handlare.

ANNONS

Att sälja på nätet är inte något som enbart är reserverat för renodlade e-handlare. Enligt revisions- och konsultföretaget Deloittes årliga rapport, Global Powers of Retailing, har traditionella detaljhandelsföretag fått kläm på hur man gör.

I rapporten, där e-handeln i år fått ett eget kapitel, har man följt utvecklingen för de 250 största detaljhandelsföretagen världen över under räkenskapsåret 2012, för brutna år till och med juni 2013. Och man konstaterar att de traditionella detaljisterna på allvar tagit upp e-handelskampen om kunderna.

– Det är tydligt att de traditionella detaljisterna har tagit upp kampen kring kunderna med e-handeln. Bland de 50 största e-handlarna är nu 42 traditionella detaljhandlare. Amazon dominerar med en omsättning på 52 miljarder dollar och en imponerande tillväxt om 23 procent, säger Lars Egenäs, partner på Deloitte.

Två E-handlare topp fem

Amazon toppar alltså inte oväntat listan och på de efterföljande tre platserna kommer Apple, Walmart och tyska Otto. Först på plats fem kommer nästa renodlade e-handlare, kinesiska Jingdong, och Dell tar plats som nummer åtta.

Anmärkningsvärt är att varken Kinesiska e-handelsjätten Alibaba eller japanska Rakuten finns med på listan över världens 50 största e-handlare. Anledningen är att de inte redovisar sina intäkter som återförsäljare utan som förmedlare, och då inte kvalar in på listan.

Rapporten visar också att e-handeln i Europa och USA tagit ett rejält kliv framåt med nästan 30 procent från tidigare relativt blygsamma nivåer. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa 5 procent. De stora tillväxtmarknaderna är Latinamerika och Afrika/Mellanöstern som visar en tillväxt runt 15 procent och en lönsamhet på 5 procent.

Den kraftiga tillväxten inom e-handeln medför en begränsad potential för den fysiska butiken och innebär på sikt stora utmaningar kring etableringar och butiksytor. Butiken kommer att fortsätta vara central men med allt större fokus på kundrelationer och presentationer av sortimentet, enligt rapporten.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se