Den tyska verksamheten visar nämligen ett underskott på 20 miljoner kronor. Detta skall, tro det eller ej, bero på bättre försäljning än väntat:
”Under det första kvartalet har vi, som planerat, genomfört stora investeringar i Nelly.coms geografiska expansion utanför Norden. Försäljningen i Tyskland har överträffat våra egna förväntningar, detta har dock resulterat i ett underskott på cirka 20 Mkr från den tyska verksamheten i perioden, vilket var högre än förväntat. Vidare, har vi upplevt en högre returgrad i Tyskland vilket föranlett en förändring i segmentets returavsättningsmodell vilket medfört en engångseffekt om -7,0 Mkr.”
Företagets omsättningen ökade som sagt rejält och hamnade på 954 miljoner kronor. Förra året låg denna siffra på 572 miljoner. Rörelseresultatet tog dock en smäll och landade på minus 12,1 miljoner och rörelsemarginalen hamnade på minus 1,3 procent. Ni ser ett sammandrag av siffrorna här:
De meddelar även att Nellys lagerflytt som vi skrivit om tidigare beräknas kosta 22 miljoner kronor i engångskostnader, fördelat över de tre första kvartalen detta år. Redan under första kvartalet ska sju miljoner ha gått åt till flytten.
Ni finner CDON Groups delårsrapport här (.pdf).