Just nu sprider sig ett spambrev ifrån Julerbjudanden.se över Sverige. Det oönskade brevet är dock inte det största problemet.
Det som skapar förvirring och oreda bland mottagare och de som ber om att bli avregistrerade är det faktum att svarsadressen initialt kan vara kopplad till en e-postlista. Detta resulterar i att de som svarar på mailet skapar fler utskick till nya personer, med sig själv som avsändare (enligt rapporterna). Vilket förstås skapar en ond cirkel där en massa människor blir arga på varandra.
Oavsett den exakta tekniska anledningen så studsar just nu detta spambrev runt mellan olika mottagare.
Festligt, detta kommer loopa duktigt när alla ska svara alla att de inte önskar mer spam.. http://t.co/x1uvaFmaRS
— Rikard Westberg (@tonerkungen) 10 december 2013
Får du ett av dessa "erbjudanden" är det bästa alltså att förpassa det till skräpkorgen. I vårt forum, Sweclockers, Microsofts, Flashbacks och förmodligen flera andra diskuteras just nu detta utskick.
De flesta verkar eniga om att källan till adresserna är tjänsten Mailerlite som drivs av Accepro AB i Sverige. Den ansvarige för tjänsten driver även nätbutiken Slipskungen som också figurerar i spambrevet med julerbjudanden.
Tekniskt fel?
På flera sidor uppmanas man nu till att anmäla utskicket till Konsumentverket. Det pågår lite av en häxjakt på den så kallade Slipskungen och vissa säger sig ha fått tag på honom. Då ska han ha skyllt på ett tekniskt fel.
Och även om det första spamutskicket ser medvetet ut så ställer man sig förstås frågande till vad tanken är med svarsfunktionen, som främst skapar nya uppretade mottagare.
Vi har sökt Slipskungen och Mailerlite för en kommentar.
Några av reaktionerna på nätet:
Tack #julerbjudanden.se #slipskungen.se för dagens alla tusen #spam! Jävla idioter!
— Fredrik Harkén (@FredrikHarken) 11 december 2013
Spammarna på Slipskungen raderade alla kommentarer på FB, nu är dom nog lite nervösa: https://t.co/pkQtn6jSwg pic.twitter.com/HpmhDZrUet
— Henrik Hellström (@hankvonhelvete) 10 december 2013
Fick spam-mail idag från julerbjudanden.se som gör reklam för slipskungen.se och egobutiken.se. Undvik dem gärna! Spam ska inte löna sig!
— Mathias Köppen (@MathiasKoeppen) 10 december 2013