ANNONS

Teknikhamstrande pÄverkar begagnathandeln negativt

Teknikhamstrande pÄverkar begagnathandeln negativt

I somras fick svenskarna trÀningssug fart pÄ begagnathandeln efter en iskall start pÄ Äret. Nu följs den upp av en ljummen höst. FrÀmst Àr det svenskarnas hamstrande av hemelektronik som pÄverkar begagnathandeln negativt under Ärets tredje kvartal enligt Begagnatbarometern.

ANNONS

En varm höst ger ljumna siffror för begagnathandeln som visar upp en svagt positiv utveckling, 0,3 procent för Ärets tredje kvartal. Samtidigt ökar detaljhandelns försÀljningsvolym med 3,8 procent jÀmfört med samma period i fjol.

KlÀder & skor, Byggvaror & verktyg och Sport & fritid visar dock fortsatt starka tillvÀxttal. Vinnaren pÄ begagnatmarknaden under det tredje kvartalet var BÄtar som ökade med hela sju procent, sannolikt pÄ grund av vacker sensommar. Begagnad Hemelektronik backade dÀremot nÀrmare fyra procent.

– Hemelektronik Ă€r en kategori som prĂ€glas av snabb teknikutveckling med mĂ„nga och tĂ€ta lanseringar. Det innebĂ€r att det finns en hel del som sĂ€ljs begagnat som inte Ă€r Ă€ldre Ă€n senaste versionen eller modellen. Utmaningen för svenska folket Ă€r att inte hamstra elektronik dĂ„ till exempel TV-apparater, mobiler och TV-spel snabbt blir omoderna vilket begrĂ€nsar möjligheterna att sĂ€lja dem vidare, sĂ€ger Martin Frey, VD Blocket.

Hemmet Àr prio ett i höst

I detaljhandeln vÀxer inte elektronikhandeln i kronor och ören men i volym Àr tillvÀxttakten stark. Att konsumenterna inte tappar intresset för branschen beror till stor del pÄ en stÀndig produktförnyelse och lÄga priser enligt rapporten.

Samtidigt spÄs möbel- och heminredningshandeln vÀxa under hösten. Till stor del pÄ grund av en stabilare bostadsmarknad, ett högre konsumentförtroende samt att konsumenter nu vÀljer att prioritera hemmet efter en tid med fokus pÄ semester.

– HushĂ„llen har prioriterat andra branscher under sommarmĂ„naderna, vilket pĂ„verkar bĂ„de försĂ€ljningen i detaljhandeln och begagnatmarknaden negativt. Efter att ha spenderat pengar pĂ„ mat, resor och upplevelser spĂ„s konsumenterna nu satsa pĂ„ hemmet under hösten, sĂ€ger Lena Larsson, VD HUI Research.

KĂ€lla: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se