Kommer du ihåg e-handeln för fem år sedan. Hur liten och söt den var men med så mycket potential. Idag ett halvt decennium senare är den stor och på väg att bli vuxen. Någon som kan stå på egna ben och slåss med butikshandeln på riktigt.
I Postens rapport Distanshandeln Idag 2010 redovisas mer än en dubbling av distanshandelns omsättning. Från 13,4 miljarder kronor till 28,1 miljarder kronor vilket innebär en andel på 4,6 procent av den totala handeln.
-Distanshandeln blir en allt mer naturlig del av svenskens vardag. Den konkurrerar främst genom att svenskarna tycker att det är ett bekvämt sätt att handla varor på men e-handelsföretagen blir också allt skickligare i att skapa en köpupplevelse som liknar den fysiska butikens. Om några år kan distanshandeln mycket väl utgöra 10 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. Vi märker också tillväxten i vår egen verksamhet, genom att våra brevbärare och ombud får allt fler paket dela ut, säger Arne Andersson, distanshandelsexpert på Posten Norden.
De vanligaste skälen till att man väljer att distanshandla är fortfarande bekvämligheten. För 25 procent av de tillfrågade är detta viktigast. Tvåa på listan kommer det lägre priset för 24 procent och trea på listan är större utbud än i butik.
Hela rapporten från Posten kan läsas här: