Det senaste halvåret har varit en tuff tid för bygg- och järnhandelsbranschen. Index visar minus fyra procent för branschen under perioden januari till juni 2013. Trots det har distans- och e-handelsföretaget, Skånska Byggvaror, sett en starkt utveckling.
Under årets första sex månader har Skånska Byggvaror ökat sin orderingång med 13 procent, och under andra kvartalet uppgick tillväxten till 15 procent.
Ett viktigt styrkebesked för byggvarujätten som lagt en expansiv tillväxtplan för de kommande åren. Framförallt är det utvecklingen inom kärnområden som uterum, dörrar och fönster som drar.
– Orsaken till utvecklingen är en mix av att vi har lyckats med lanseringar av nya produkter, breddat vårt sortiment, haft ett högre lanseringstempo, precis marknadsföring och framförallt har många nöjda kunder. Den största ökningen kommer dessutom via vår e-handelskanal som nu når rekordnivåer med cirka 60 procent av vår försäljning. Första halvan av året motiverar oss att ytterligare satsa för ett bra helår, säger Anders Johansson Eickhoff, VD på Skånska Byggvaror.
Expandera i Norden
Nu planerar Skånska Byggvaror för nya marknadssatsningar. Bland annat ska man etablera varumärket även utanför Sverige. Det första steget tog bolaget förra året när de gjorde ett uppköp i Norge, framöver planeras för expansion i Finland och Danmark.
Hemma i Sverige planerar man också för en ökad nationell närvaro samt en fortsatt satsning på distans- och e-handel. Något man ska åstadkomma med bland annat utställningar och showrooms.
– Glädjande för ägarna, personalen och kunderna är att Skånska Byggvaror fortsatt är ett stabilt och starkt företag. Jämfört med första halvåret 2012 har rörelseresultatet nästan fördubblats och totalt räknar vi med att växa omsättningen med cirka 15 procent 2013, säger Anders Johansson Eickhoff.
Källa: Press