ANNONS

Demokratisering är näthandelns framtid

Demokratisering är näthandelns framtid

Svenska Tictail lanserade i våras sin e-handelsplattform i Storbritannien, Europas för tillfället största e-handelsmarknad. I en intervju strax efter gav företagets grundare och vd, Carl Waldekranz, sin syn på e-handelns framfart och lanseringen i landet.

ANNONS

Sedan lanseringen för lite mer än ett år sedan har den svenska e-handelsplattformen Tictail lockat till sig 16 000 användare. Med det ambitiösa målet att bli ”världens mest använda och älskade e-handelsplattform” lanserade man i maj sin plattform även i Storbritannien.

I en intervju med den brittiska tidningen IBTimes ger Carl Waldekranz, Tictails 27-årige grundare och vd, sin syn på e-handeln och lanseringen i landet.

– Egentligen vill vi bara demokratisera att sälja online. Vi vill göra det möjligt att sälja på nätet även för de människor som inte bryr sig om e-handel, säger Carl Waldekranz.

E-handeln har fortfarande en bra bit kvar innan den når den fysiska dagligvaruhandeln i termer av försäljningsvolym och värde, men tillväxten hittills har varit fenomenal. I Storbritannien var e-handeln värd 79 miljarder pund förra året och väntas öka till 87 miljarder pund 2013. Även den mobila handeln går kraftigt framåt och växer med 300 procent årligen.

Den stora massan

Med sin plattform vill Tictail hjälpa fler att ta del av e-handeln. Därför har man satsat på enkelhet, låga priser och gjort sitt gränssnitt så rent och enkelt att navigera i som möjligt. Man vill helt enkelt gör det lätt för små handlare att snabbt och smidigt kunna lägga ut sina varor på nätet. Särskilt för de som kanske inte är så tekniska.

Waldekranz tror att det här är framtiden för e-handeln och gör en jämförelse med hur antalet bloggar snabbt ökade för några år sedan. Plattformar som WordPress och Tumblr gjorde det möjligt för den stora massan att synas och höras, demokratisering som Waldekranz vill kalla det, och det är dit han tror e-handeln är på väg.

– För mig är det konstigt hur långsamt tjänster för företag-till-företag har utvecklats i jämförelse med konsumenttjänster. Hur de plattformarna fortfarande är väldigt dyra, svåra att förstå och använder företagsspråk och en viss ton. Tictail har insett att de flesta företag i dag drivs av människor, säger Carl Waldekranz.

Tictail och marknadsplatser

Waldekranz pekar också på skillnaderna mellan Tictail och marknadsplatser som Amazon och eBay. Med Tictail kan kunderna göra sina egna butiker, få större kontroll, och kan lättare särskilja sig från konkurrenterna.

– Marknadsplatser är inte rätt för alla. För många små och medelstora företag är deras huvudsakliga värde inte bara produkten och priset, utan även varumärket och berättelsen som är ansluten till det. På en marknadsplats placeras du bredvid dina största konkurrenter och du kan inte styra designen som du vill. Med Tictail får du din egen hemsida där du kan styra allt i layouten och användarens upplevelse, och det är bara dina produkter som syns på sidan.

Men Waldekranz säger att det finns fördelar och uppmuntrar butiker att använda båda plattformarna för att nå så många potentiella kunder som möjligt. Om det passar de produkter som de säljer.

– När du har byggt upp långsiktiga relationer och ett större besökareantal så kan du locka över dem till din Tictailbutik. Låta dem se fler av de produkter du säljer och skapa en djupare relation med dem, säger han.

Fysiska butiker kommer att överleva

Men trots den snabbt ökande e-handel och Tictails försök att göra den tillgänglig för fler, så tror inte Waldekranz att den fysiska handeln är på väg att dö ut, åtminstone inte för tillfället.

– Det handlar inte om att fysiska butiker kommer att försvinna, det handlar om att byta format. Jag tror fortfarande att det finns en viktig relation i hur e-handeln driver försäljning i fysiska butiker.

Men så småningom tror han ändå att det kommer att hända, trots att det fortfarande finns en hel del saker som gör fysiska butiker mycket bekvämare.

– När det verkligen sker, tror jag inte att det beror på att det inte finns något värde i en fysisk butik, det handlar mer om att den fysiska butiken byter format för att stödja online-verksamheten i en större bemärkelse. Kanske kommer den att fungera mer som en distributionscentral, säger Carl Waldekranz.

 

Källa: IBTimes

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap