Vi har tidigare rapporterat hur experter påpekar att e-handlare är dåliga på returer. Nu höjs rösterna igen för att returer kan vara ett problemområde för många e-handlare.
– En dålig returhantering innebär en massa dolda kostnader som står företagen dyrt. Min personliga uppfattning är att det är bristen på rutiner och flöden som gör att så många e-handlare har dålig lönsamhet, säger E-butiks VD Tim Svensson till Market.
Postens e-handelsexpert, Arne Andersson, håller med och tycker att det är dags för e-handlarna att ta tag i returerna.
– Handlarna har hittills inte prioriterat returerna. Returerna har ökat kraftigt. Framför allt inom skor, sport och mode där aktörerna i många fall erbjuder fri frakt och fria returer. Många beställer hem mycket för att sedan skicka tillbaka, säger Arne Andersson.
Klas Hjort, forskare vid Textilhögskolan i Borås, har gjort en avhandling kring returer inom e-handel och hans tips är bland annat att registrera returen digitalt. På detta sätt kan man tidigt planera för returen och få en bättre kontroll på flödet och sänka kostnaderna.