ANNONS

City Gross suddar gränsen mellan butik och E-handel

City Gross suddar gränsen mellan butik och E-handel

City Gross vill sudda ut gränsen mellan e-handel och traditionell butiksmiljö. I veckan lanserade man sin första digitala butik där kunder kan handla pĂ¥ interaktiva virtuella skärmväggar, och betala med sina smarta telefoner.

ANNONS

City Gross lanserar nu ett nytt koncept med digitala butiker där kunden kan handla med sin smarta telefon. Vi har sett nĂ¥got liknande innan med MatHems virtuella butiker. Den stora skillnaden med City Gross lösning är att väggen är interaktiv. Det vill säga att bildskärmarna är uppkopplade mot nätet och vad som visas kan därmed styras pĂ¥ distans.

Den första digitala butiken har redan haft premiär och stĂ¥r pĂ¥ plats i i Kista science tower. Här kan kunden med hjälp av sin mobiltelefon och med stöd av interaktiva skärmar välja varor för hemleverans inom ramen för upplägget kring City Gross Matkasse.

– Idag bygger vi vĂ¥r framgĂ¥ng pĂ¥ att vara litet bättre pĂ¥ att anpassa en femtioĂ¥rig butiksmodell till kundens behov. Med vĂ¥ra olika former av e-handel försöker vi redan idag möta morgondagens behov av att handla oavsett tid och rum, säger Johan Johnsson, vice VD och ansvarig för City Gross digitala butiker.

För att kunna handla i dag mĂ¥ste kunden först ladda ner en app till sin smartphone, sedan ska det bara vara att skanna av QR-koden pĂ¥ skärmen och betala online. City Gross har dock planer pĂ¥ att vidareutveckla konceptet sĂ¥ att kunden frĂ¥n och med i höst ocksĂ¥ kan beställa genom att peka direkt pĂ¥ skärmen.

Handla mat pĂ¥ biblioteket

Med de nya digitala butikerna planerar City Gross att etablera sig pĂ¥ helt nya platser och i nya sammanhang och miljöer, samtidigt som man kan erbjuda ett mycket större sortiment i befintliga butiker

– Med de nya digitala butikerna skapas kundnytta genom att de kan etableras i miljöer där det tidigare varit omöjligt, samtidigt som ett större sortiment kan tillhandahĂ¥llas pĂ¥ en effektivare butiksyta, säger säger Johan Johnsson.

Skärmarna kan stĂ¥ för sig själva eller placeras i en befintlig fysisk butik, som hos City gross eller pĂ¥ ett ställe där man normalt inte skulle vänta sig hitta en matbutik, till exempel pĂ¥ ett bibliotek i glesbygd eller pĂ¥ gymmet.

Kunden kan välja att fĂ¥ sin leverans hemkörd, hämta varorna i butik eller pĂ¥ ett upphämtningsställe. I dag sker leveranserna inom ramen för nätverket av leveranser av City gross matkassar. NĂ¥got som i dagsläget bara sker en gĂ¥ng i veckan men man planerar att gĂ¥ över till leverera varje dag Ă¥tminstone i storstadsomrĂ¥den.

City Gross tror hĂ¥rt pĂ¥ det nya konceptet och inom det närmaste Ă¥ret kommer det att finnas ett femtiotal digitala butiker runt om i landet.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se