ANNONS

Den svenska E-handeln slÄr nya tillvÀxtrekord

Den svenska E-handeln slÄr nya tillvÀxtrekord

Den svenska nÀthandeln ökar explosionsartat. Under Ärets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jÀmfört med samma period i fjol. Sport- och fritidsartiklar stÄr för den största ökningen, men Àven i mogna branscher, som böcker, film och musik fortsÀtter tillvÀxten.

ANNONS

E-barometern för Ärets första kvartalet Àr nu ute, och det Àr munter lÀsning för alla e-handlare. Under Ärets första tre mÄnader ökade e-handeln med 18 procent jÀmfört med samma kvartal i fjol. Det Àr den största ökningen procentuellt sedan motsvarande kvartal 2007.

– Det senaste halvĂ„ret har Postens paketvolymer ökat kraftigt. E-handelns enorma tillvĂ€xttakt Ă€r en bekrĂ€ftelse pĂ„ hur viktig e-handeln Ă€r för alla företag i dag, sĂ€ger Postens e-handelsexpert Arne Andersson.

Alla branscher vĂ€xer sĂ„ det knakar men den största tillvĂ€xten stĂ„r Sport- och fritid för med en ökning pĂ„ hela 32 procent. Heminredning och möbler ökar med 26 procent och hemelektronik steg med 20 procent. Även böcker och media som Ă€r en mogen marknad ökade med 4 procent.

– Den uppĂ„tgĂ„ende trenden att handla heminredning pĂ„ nĂ€tet Ă€r en bekrĂ€ftelse pĂ„ vad vi lĂ€nge sett vara pĂ„ gĂ„ng. HĂ€r blir det ocksĂ„ allt viktigare med hemleveranser framförallt nĂ€r det gĂ€ller större saker som möbler, sĂ€ger Arne.

Kraven ökar i takt med tillvÀxten

Men i takt med att e-handeln ökar sÄ stÀlls det ocksÄ högre krav. Var tredje kund tycker det Àr viktigt att fÄ sin bestÀllda vara snabbt och de flesta vill Àven bestÀmma hur varan ska levereras. Den ökade konkurrensen gör ocksÄ att begreppet fri frakt verkar vara hÀr för att stanna.

Det blir ocksÄ allt viktigare att ha ett nÀra samarbete mellan inköp, logistik och marknadsföring för att öka förutsÀttningarna för att bedriva en lönsam handel. Allt för att sÀkra leveranser och undvika att ha tomt pÄ hyllorna.

– Kunderna blir besvikna om varorna de söker inte finns i lager och konkurrensen mellan dagens e-handlare Ă€r stenhĂ„rd, motsvaras inte kundens förvĂ€ntningar finns det alltid nĂ„gon annan att gĂ„ till. FramgĂ„ngsreceptet för en fortsatt positiv utveckling Ă€r smart logistik och att ge konsumenten en köpupplevelse under hela köpprocessen, sĂ€ger Arne Andersson.

E-barometern ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Vill ni ta del av hela rapporten med mer intressant lÀsning om e-handelns tillvÀxt kan ni göra det hÀr (.pdf).

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se