ANNONS

21-åringen som säljer svenska antikviteter via e-handel i Kina

21-åringen som säljer svenska antikviteter via e-handel i Kina
Casper Oldén

Casper Oldén har gjort det alla pratar om - öppnat en webbshop på kinesiska Taobao.

ANNONS

Varför nöja sig med ett litet land som Sverige, eller för den delen de över 750 miljoner människor som finns i Europa, när det finns över en miljard möjliga kunder i Kina som kanske väntar på just din verksamhet? Att e-handeln inte direkt har några geografiska gränser håller nog de flesta med om, men även om Kina ofta pratas om som en e-handelsmarknad med stor potential verkar det för många vara ganska svårt att gå från ord till handling.

Kina - en "särskilt tuff marknad"

En som dock inte lät sig stoppas av eventuella utmaningar med handel i Kina är 21-årige Casper Oldén från Karlskoga. Sedan ett par månader tillbaka driver han e-handeln Antique Scandinavia, som säljer svenska och andra europeiska antikviteter till kinesiska konsumenter via Alibabas plattform Taobao. Inför lanseringen i december 2016 hade hans företag arbetat i ungefär ett år med förberedelser.

- Det är tufft att ta sig in på en ny marknad, speciellt Kina, och därför ville vi tillse att vi hade väl inarbetade tillvägagångssätt innan vi slog upp dörrarna. Mellan december 2015 och december 2016 så var vi på plats nere i Kina tre, fyra gånger för att säkra upp logistikvägar, rekrytera folk, undersöka marknaden och finna det bästa sättet att nå ut till kunderna, berättar han för Ehandel.se.

Sedan i september förra året bor Casper Oldén i den kinesiska staden Shenzhen i den sydöstra delen av landet. Förutom att han var med och grundade Antique Scandinavia har han rollen som COO, vilket innebär att han är operativt ansvarig för företagets verksamhet i Kina.

Jämfört med många andra e-handlare hade Casper Oldén något av ett försprång vad gäller kunskaper om Kina och den kinesiska marknaden. Eftersom hans far var verksam i landet har han nämligen tillbringat delar av sin barndom där.

- De stora aktörerna inom antikbranschen har länge försökt att ta sig in i Kina, men ännu inte lyckats i samma utsträckning som här i Europa - mycket på grund av bristande kunskap vad gäller den kinesiska marknaden.

Samlar in pengar via crowdfunding

Även om Antique Scandinavia alltså ganska nyligen har sett dagens ljus, saknas inte ambitioner för framtiden. Företaget bedriver just nu en insamling på FundedByMe som de hoppas ska dra in kapital till fortsatt tillväxt. Insamlingen har i skrivande stund lockat 19 personer att gå in med 26 procent av den önskade summan, och Casper Oldén berättar att pengarna ska användas till marknadsföring, rekrytering och plattformsexpansion.

- Vi finns idag huvudsakligen på Taobao, Alibaba's dotterbolag, men kommer efter emissionen att skrida till verket för att lansera butiken på fler plattformar. Först ut står Paimai, ännu ett dotterbolag till Alibaba, som är auktionsbaserat, förklarar han.

Hur kom du in på att sälja just antikviteter?

- Jag började inom nöjesbranschen under min gymnasietid, så att kliva över till att sälja antikviteter kan ses som ett ganska stort hopp, men det kom ganska naturligt. Under större delen av 2015 så jobbade jag som konsult inom marknadsföring när jag blev kontaktad av vår MD Tony Greenwood. Jag hade träffat honom många gånger tidigare genom bekanta, när han sedan pitchade idén om Antique Scandinavia så blev jag såld direkt.

"Hög tid att bygga upp verksamhet"

Även om konsumenterna i Kina skiljer sig från de i väst när det gäller köpbeteende, tycker inte Casper Oldén att man som västerländsk e-handlare ska dra sig från att satsa i landet. Han ser särskilt stora möjligheter för aktörer som sysslar med heminredning, design eller personliga accessoarer, och nämner som exempel att Daniel Wellingtons klockor har omfamnats av kineserna.

- Kontakten som västerländska e-handlare har haft med Kina de senaste femton åren har varit mestadels för produktion, men det är hög tid att väst ser den otroliga köpkraft som finns i Kina. Om bara något år så är Kina de facto världens största marknad, och det är hög tid att bygga upp verksamhet och ta marknadsandelar redan nu, säger Casper Oldén.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se