I ett uppskattat inlägg berättar e-handlaren Peter Höjman hur man lär sig känna igen bedragarna. Vi har flera gånger tidigare skrivit om problemet med bedrägerier inom e-handel. Det har även dykt upp tjänster som skall försöka råda bot på problemet. Många gånger kan dock kunskap vara det bästa skyddet.
Vissa branscher är mer utsatta än andra. Många står helt utan bedrägeriförsök medan andra ser dem dagligen. Inom Peters bransch, arbetskläder och verktyg, verkar de inte komma dagligen men minst några gånger per kvartal. Det kan dock handla om ganska stora summor och försöken är ibland mycket sofistikerade med "social engineering" där man försöker skapa personliga band hos företaget.
Lär känna din bedragare
Peter går igenom allt han lärt sig under de senaste fem åren som arbetsklädesförsäljare. Vi får tips på kännetecken för ett bedrägeriförsök och vad man kan göra för att undvika att bli lurad. Blir du lurad är dock rådet att försöka släppa det och gå vidare.
- Lägg ingen kraft på att försöka fatta vad som hänt. Lär dig av det och gå vidare. Du kommer aldrig att få igen dina pengar så varför ge bedragaren mer av ditt liv och din tid? Bedrägeriet var inte riktat mot dig som person utan mot ditt företag och dess förmodade brist på rutin och erfarenhet. Bestäm dig bara för att det aldrig mer ska kunna hända igen och agera sen utifrån det, skriver Peter.
Det bästa är förstås att ta del av Peters lärdomar istället. Ni finner blogginlägget här: Avslöja bedragaren i din ehandel.