ANNONS

Fajten mot Showrooming tas till en helt ny nivÄ

Fajten mot Showrooming tas till en helt ny nivÄ

En butik i Brisbane, Australien beskriver sig som stadens enda gluten- och vetefria butik. Men nu har man blivit kÀnda för ytterligare en sak. Man har nÀmligen tröttnat pÄ kunder som rekar priser och utbud men sen handlar pÄ nÀtet och har dÀrför infört en avgift för att fÄ komma in i butiken.

ANNONS

Fysiska butiker har sedan e-handeln blivit en allt större konkurrent brottats med fenomenet showrooming. För att komma tillrÀtta med problemet har en del börjat prismatcha sina nÀtkonkurrenter, bland annat lÄgpriskedjorna Target och BestBuy.

Men det finns Àven de som tar till lite mer extrema ÄtgÀrder. I Brisbane, Australien har en butik tröttnat pÄ kunder som endast tittar in för att reka priser och utbud, men sen inte handlar. Enligt Àgaren till Celiac Supplies som butiken heter, handlar mÄnga av besökarna sedan i stÀllet pÄ nÀtet eller hos en större kedja.

– Jag har spenderat flera timmar varje vecka pĂ„ att ge tips och rĂ„d till mĂ€nniskor som sedan gĂ„tt och köpt en liknande vara nĂ„gon annanstans. Jag Ă€r inte hĂ€r för att bedriva vĂ€lgörenhet som ser till att stormarknader och nĂ€tbutiker ska tjĂ€na mer pengar, sĂ€ger butiksĂ€garen.

SkrÀmmer ivÀg kunder

DÀrför har butiken nu prytt skyltfönstret med en lapp dÀr det stÄr att om man vill titta in i butiken, sÄ fÄr man snÀllt betala fem australiensiska dollar, lite drygt 34 svenska kronor. Den avgiften dras sedan av i kassan om man handlar nÄgot.

Enligt butiksÀgaren ligger butikens priser i linje med konkurrenternas, nÄgot som vissa kunder inte verkar förstÄ. Tilltaget har fÄtt en hel del utrymme i lokalpressen och pÄ nÀtet vÀrlden över. Och kritikerna tror att strategin kommer att fÄ motsatt effekt och skrÀmma ivÀg kunderna.

Russel Zimmerman, vd för Australian Retailers Association, sÀger att han hört talas om butiker som tar betalt för att kunden ska fÄ prova klÀder och skor, men inte för att bara titta. Han tycker att smÄ butiker i stÀllet bör lÀgga fokus pÄ att erbjuda nÄgot som kunderna inte fÄr nÄgon annanstans och pÄ att ge en bra kundservice.

– Om jag gick in i butiken och fick veta att jag skulle betala en avgift för att titta mig omkring sĂ„ skulle min omedelbara reaktion vara att lĂ€mna. PĂ„ det hĂ€r viset förlorar man kunder som kanske faktiskt Ă€r ute efter att handla frĂ„n just dig.

 

KĂ€lla: Adelaidenow
Foto: Barrettfox, Reddit

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se