ANNONS

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige

Leksaksaktör tar e-handel med vetenskap till Sverige
Laddar för e-handelspremiär i Sverige

Satsar pĂĄ TPL pĂĄ den svenska marknaden.

ANNONS

Det norska e-handelsföretaget Forskarfabriken - vars ambition är att sälja leksaker som ska öka barns intresse för naturvetenskap - tar nu klivet in i Sverige, genom att lansera e-handeln Forskarfabriken.se.

Forskare och föräldrar har gått samman 

Bakom företaget står enligt ett pressmeddelande "forskare, lärare, mammor och pappor som gått samman kring sin passion att väcka barns intresse för naturvetenskap". Sedan starten i Norge 2002 har gänget enligt egen utsago inspirerat över 100 000 barn att engagera sig i naturvetenskap, både genom sina leksaker och via kurser som anordnats på olika håll i landet.

- Vi ser stor potential i e-handel när det gäller att nå fler barn än tidigare. Via digitala kanaler har vi möjlighet att inspirera barn över hela världen genom spännande produkter och intressanta experiment, skriver företaget i en kommentar.

Nu blir Forskarfabriken alltså den senaste aktören på den svenska e-handelsmarknaden som vill byta ut barnens leksaker till motsvarigheter som manar till lite mer eftertanke.

LÄS ÄVEN: Tröttnade på skräpleksaker - öppnade egen e-handel

- Vi ser också stora möjligheter att erbjuda bättre produkter än vad som är tillgängligt för föräldrar idag. När barn upptäcker något nytt med andra sker en speciell kontakt. Vi vill erbjuda produkter som ökar barnens nyfikenhet och stimulerar sociala interaktioner över åldern.

"Behövde professionell hjälp"

Inför premiären i Sverige har Forkskarfabriken valt att anlita TPL-aktören OnePartnerGroup till att hantera företagets logistik. Valet skedde efter att Forskarfabriken hade undersökt ett antal TPL-aktörer, och kommit fram till att OnePartnerGroups modell passade dem bäst.

LÄS ÄVEN: Uppstickaren OnePartnerGroup köper upp logistikföretag

- Vi är en social entreprenör, vilket innebär att våra sociala mål är lika viktiga som våra affärsmål. För att fokusera på det som vi gör bäst, nämligen att öka barnens intresse för naturvetenskapen, insåg vi att vi behövde professionell hjälp att hantera order och lager för vår nya svenska webbutik. Vi inledde därför en dialog med ett antal 3PL-leverantörer i Sverige och besökte flera lager mellan Göteborg och Stockholm, avslutar Forskarfabriken.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se