I dag släppte nätmodebutiken Boozt sina siffror för årets första kvartal. Det justerade rörelseresultatet visar på minus 4 miljoner samtidigt som tillväxten landar på 31 procent. Försäljningen för perioden klockar in på nära 552 miljoner kronor.
- Vi har inlett början av året stabilt, med en tillväxt i linje med våra förväntningar och sett utifrån det starka första kvartalet 2017. Även om handeln påverkades negativt av det kalla vädret, uppvisade flexibiliteten i vår affärsmodell sin styrka då försäljningen upprätthölls. Försäljningsmixen blev dock en annan än förväntad då vårsäsongen inleddes först i slutet av kvartalet, kommenterar företagets vd Hermann Haraldsson rapporten.
"Försenad försäljning av vårkollektion"
Det kalla vädret satte alltså sina spår och det negativa resultatet sägs därför vara i linje med förväntningarna.
- I jämförelse med Q1 2017 påverkades bruttomarginalen negativt av en försenad fullprisförsäljning av vårkollektionen på grund av det kalla vädret, en lägre andel lönsamma kampanjvaror som under Q1 2017 genererade en högre bruttomarginal och det avslutade kommissionsförsäljningsavtalet med ECCO, säger Hermann Haraldsson.
"Starka utvecklingen av Booztlet"
Företaget ser dock postivt på framtiden och höjer nu sin tillväxtprognos till över 33 procent för helåret, med lönsamhet. Tillväxten under kvartalet var 33 procent i Boozt.com och 105 procent i Booztlet.com.
- Vi fortsätter att se en starkare tillväxt mot slutet av året då produktkategorierna växlar upp tillväxttakten och nya varumärken lanseras, däribland Adidas och Reebok inom Sport samt MAC och Kiehls inom Beauty. Värt att nämna är även den starka utvecklingen av Booztlet, där vårt fokuserade arbete nu börjar frigöra den potential som finns i off-price-segmentet.