När Kristina Brunander och hennes man fick sitt första barn föddes också en företagsidé. Kristina Brunander märkte nämligen snabbt att det, enligt henne, fanns en del att önska vad gällde utbudet av färdig barnmat i Sverige.
"Insikten gjorde mig mörkrädd"
Lösningen blev företaget Tip & Tot, som grundades förra året. Bolaget har riktat in sig på att tillverka svenskproducerad och ekologisk barnmat, som sedan säljs via företag som ICA och Mathem.
- Idén bakom Tip & Tot föddes när jag själv fick barn och insåg att det inte fanns något vettigt alternativ av färdig barnmat i Sverige. Det gick upp för mig att majoriteten av barnmaten på hyllan i affären kan ha producerats innan min son ens var född, och fortfarande ha en hållbarhet som sträcker sig längre än hans ettårsdag. Insikten gjorde mig rent ut sagt mörkrädd och gjorde att jag valde att starta Tip & Tot, säger Kristina Brunander i ett pressmeddelande.
Tip & Tot har i dag ingen egen e-handelsverksamhet, men företagets presstalesperson på PR-byrån Manifest Stockholm berättar i ett mejl till Ehandel.se att onlineförsäljning i egen regi finns med i planerna.
- I dagsläget säljs produkterna via bland annat MatHem.se men planer finns absolut på en egen e-handel i takt med att företaget expanderar.
Samlar kapital via crowdfunding
För att snabbare kunna ta marknadsandelar har Tip & Tot valt att samla in pengar via Crowdfundingsajten Funded by me, där företaget för närvarande har en kampanj i rullning.
- Vi finns till för alla föräldrar som vill ge sina barn färsk, nyttig och svensk mat men som inte hinner, kan eller vill laga barnmaten själv hemma. Därför blir vi det perfekta komplementet, eller alternativet, till hemlagad mat. För det är egentligen precis vad vi erbjuder: hemlagad mat från vår fabrik i Halmstad, berättar företaget i sin kampanj.