ANNONS

Klarnas hemliga tjänst

Klarnas hemliga tjänst

Det är ingen hemlighet att Klarna jobbar på något stort. De sägs ha anställt hundra programmerare som sitter och utvecklar en ny tjänst. Vi har i denna artikel försökt pussla ihop allt vi vet om tjänsten och tänkte dela med oss av detta. Tjänsten skall nämligen lanseras inom kort.

ANNONS

Det vi nu kommer att berätta är baserat på rykten och berättelser ifrån folk som har fått se tjänsten. Dessa har vi även försökt kolla upp delar av mot aktörer i branschen som ska vara beta-testare eller lanseringspartners. Det är inte många som vill eller kan prata om Klarnas tjänst eftersom de skrivit på ett avtal om att hålla tyst. Vi tycker oss dock ha tillräckligt med kött på benen för att dela med oss av det vi vet. Förutsätt dock att följande text är ett rykte och tjänsten är uppenbarligen under utveckling och kan ändras.

Det är en kassa

Det Klarna just nu utvecklar är en helt egen e-handelskassa. Kassan kommer att stödja faktura, kortbetalning och kanske även andra betalsätt. Men för kund kan faktura vara det enda valet som syns. Poängen är att kassan ska ersätta alla betalsätt. Faktura skall premieras, eftersom det är Klarnas grundsten, och det lär vara förstavalet, med de andra att falla tillbaka på.

Kassan kommer i princip att vara helt separat och kan implementeras via en extern länk (tänk iframe). Klarna är dock inte dumma utan det ska gå att justera kassans utseende för att passa in den i den egna nätbutiken. Detta gäller förmodligen de lite större e-handlarna.

Kassan är smart

Klarnas nya kassa skall vara intelligent. Vi nämnde tidigare att faktura kommer att premieras eftersom att Klarna förmodligen tjänar mest pengar på detta betalsätt. Om kunden inte får handla mot faktura och kortbetalning används istället, så kommer detta att vara förvalt vid framtida köp. Faktura försvinner förmodligen direkt när kassan inser att kunden inte får använda det betalalternativet.

Det är även så att kassan inte skall fråga efter onödigt många uppgifter av kunden. Utan den kommer att börja med exempelvis e-post och om den då hittar alla uppgifter så kan man gå vidare. Räcker inte e-post får man kanske fylla i telefonnummer, postnummer eller något liknande.

Eftersom kassan ligger hos Klarna ska den vara allseende och därmed lära sig kunderna, via alla butiker som använder kassan. Direkt när en kund har fallit tillbaka på t.ex. kortbetalning så vet Klarnas kassa detta och minskar utfrågningen och friktionen vid nästa köp, även i en annan butik.

Flexibiliteten är låg men enkelheten är hög

Vad denna kassa betyder för mindre e-handlare är att de kommer att kunna kontakta Klarna, skriva på ett kontrakt, och sedan är de igång med en mycket enkel men samtidigt avancerad kassa.

Större e-handlare kommer inte längre att ha en fördel via bättre betalalternativ, vilket ofta är fallet idag. Utan även de minsta kan enkelt slänga upp en kassa som förmodligen kommer att tillfredställa de flesta kunder.

Detta är givetvis en positiv aspekt och något som även kommer att bidra till en ökad standardisering inom branschen. Vilket lär öka igenkänningsfaktorn för kunder och därmed tryggheten vid nätinköp. Vi vet redan idag att Klarna är ett starkt trygghetsmärke i en nätbutik. Frågan är hur en hel kassa ifrån Klarna kommer att påverka e-handelslandskapet.

En nackdel är givetvis att flexibiliteten i kassan blir mycket låg när Klarna bestämmer i princip allt. Med tanke på allt krångel e-handlare får utstå med betalväxlar, kortinlösen och implementation av olika betalalternativ är dock denna inflexibilitet förmodligen något många e-handlare kan leva med.

Något vi inte är säkra på men som vi har hört är att kassan ska tvinga att alla betalalternativ är gratis för kund. Detta fastän vissa kostnader skall kvarstå för e-handlaren. Denna utveckling går dock hand i hand med Klarnas mål att minska friktionen vid köp, precis som kassan i övrigt.

När kommer kassan lanseras?

Vi har pratat med en leverantör av en helt ny e-handelsplattform som lever och andas enkelhet. Denna har idag ett ganska begränsat betalalternativ som vi inte tycker passar in i plattformen. De säger sig dock planera en integration av Klarna och detta skall bara vara början. De säger även att de kommer att jobba mot det enklaste systemet men kanske inte alltid det flexiblaste.

Denna e-handelsplattform kommer eventuellt att lanseras på Nordic eCommerce Summit och det skulle inte förvåna oss om Klarnas kassa dyker upp i samband med denna lansering. Det skulle nämligen vara ett perfekt exempel att använda för att visa kassans enkelhet, speciellt om plattformen redan håller på att implementera kassan.

Detta sagt vet vi att Klarnas kassa redan blivit försenad en gång och planerna kan givetvis skjutas upp igen. Vi är dock ganska säkra på att Klarna inom kort kommer att sätta eld i baken på andra betalleverantörer. Många e-handlare är frustrerade över hur krångligt det är med betallösningar i dagsläget och en ny enkel kassa lär få ett positivt mottagande.

 

 

Vi har bett Klarna om en kommentar till denna artikel och fått svar ifrån Lena Hackelöer, Marketing på Klarna, och hon skriver följande:

"Klarna arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra produkter och tjänster. Vi pratar gärna om de tjänster och produkter som vi nu erbjuder för att göra e-handel så enkel och säker som möjligt, men kan tyvärr inte kommentera spekulationer om framtida tjänster. Av denna anledning har vi tyvärr inget svar på detta."

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se