ANNONS

B2B-jätte i omorganisation: Ska hjälpa kunderna att e-handla

B2B-jätte i omorganisation: Ska hjälpa kunderna att e-handla
Irene Waldemarsson

50 tjänster berörs.

ANNONS

Med en e-handelsomsättning på över 9 miljarder kronor är restaurangleverantören och B2B-handlaren Martin & Servera utan tvekan en av Sveriges största e-handlare sett till omsättning. Förra året landade företaget på en total omsättning på 14,5 miljarder kronor, så e-handeln står alltså för merparten av bolagets försäljning.

LÄS ÄVEN: Martin & Servera omsätter över 9 miljarder i sin e-handel

Nu meddelar restauranggrossisten att en omorganisation är på gång. Planen uppges vara att “skapa en mer flexibel och lokal organisation” genom att dela in landet i åtta försäljningsområden, istället för de fem som företaget har i dag.

- Vi på Martin & Servera har ett fantastiskt erbjudande till restaurang- och storköksmarknaden som vi är stolta över – ett brett och modernt sortiment, en effektiv logistik, en framgångsrik e-handel och attraktiva restaurangtjänster. Vi arbetar samtidigt hela tiden med att förbättra vårt kunderbjudande och nu tar vi nästa steg för att offensivt och mer lättrörligt nå ut till fler, säger vd:n Irene Waldemarson i ett pressmeddelande.

"Fackliga förhandlingar har inletts"

E-handlarens nya organisation träder i kraft i september varpå de anställda får något förändrade uppgifter. Företaget räknar med att förändringen kommer att innebära "en viss övertalighet".

- Det rör sig om cirka 50 tjänster, men vi har haft anställningsstopp inom sälj sedan i höstas, så naturlig avgång genom uppsägningar eller pension innebär att antalet personer som blir övertaliga inte blir så stort. Fackliga förhandlingar har inletts, men det är för tidigt att säga hur många personer det rör sig om, skriver Christina Gezelius, presskontakt på Martin & Servera, i ett mejl till Ehandel.se.

Har omorganisationen något med er e-handelsverksamhet att göra?

- Omorganisationen handlar framför allt om att dela upp säljorganisationen i mindre geografiska områden och är inte en konsekvens av ökad e-handel. Däremot innebär den ökade e-handeln att alla säljare nu får ett tydligare ansvar att också kunna guida och stödja sina kunder i e-handeln.

LÄS ÄVEN: IKEA varslar 150 personer efter satsning på e-handeln

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se