Den tyska nätmodejätten Zalando fortsätter att växa med lönsamhet. Det står klart idag då företaget släppt sina siffror för första kvartalet 2018. Tillväxten ska ha landat på 22 procent med ett justerat rörelseresultat på 0,4 miljoner euro.
"En stark tillväxt i regionen"
Omsättningen når 1 196 miljoner euro, eller 12,6 miljarder svenska kronor, för årets första tre månader.
- Norden är en nyckelmarknad för Zalando. Återigen ser vi en stark tillväxt i regionen och vi fortsätter att växa snabbare än marknaden. Liksom på våra andra marknader har båda antalet aktiva kunder och orderfrekvensen ökat under det första kvartalet 2018. Vi fortsätter att sträva mot ett ambitiöst men realistiskt mål att nå en omsättning om en miljard euro de kommande åren genom investeringar i bekvämlighet men också lokalt och aktuellt sortiment, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Zalandos nya e-handel live i Tyskland
I slutet av förra året berättade Zalando att de skulle lägga till en ny kategori produkter på sin sajt, under våren 2018. Modebutiken säljer numera även skönhetsprodukter, i alla fall i den tyska e-handeln, och den kategorin sägs gå bra hittills.
- Den har fått en lovande start. Vi ser ett utmärkt tillfälle att komplettera vårt sortiment och stärka vår position som en destination för mode och livsstil, säger företagets vd Rubin Ritter.