Häromdagen kunde vi berätta om hur de svenska e-handlarna hyllade Instagram Shoppings intåg i Sverige. Det sociala bildnätverket tillåter nu svenska e-handlare att sälja direkt i sitt flöde, där de kan sätta små länkade prislappar på produkterna som visas upp.
LÄS ÄVEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"
Funktionen har dock förstås funnits i USA tidigare, en marknad som ofta får nya funktioner först. Nu rapporteras det om ytterligare en utveckling för Instagram, nämligen betalningar.
Även om Instagram Shopping nu hyllas av svenska e-handlare så finns det mer att göra på e-handelfronten för det sociala nätverket. De prislappar man nu kan slänga upp på bilderna leder fortfarande i slutändan ut ur appen och in på e-handlarens egen sajt.
Pilottestar ny funktion
Instagram verkar nu vilja hoppa över detta steg och låta kunderna stanna inuti appen och genomföra sin betalning direkt. Enligt tidningen TechCrunch så ska Instagram nu ha öppnat för betalningar direkt i appen för vissa företag.
Ett av dessa ska tydligen vara restaurangbokningsappen Resy, som nu kan sälja sina tjänster utan att kunderna behöver lämna Instagram. Den här typen av tjänster, bokningar och biljetter, verkar vara de första som kommer att erbjudas möjligheten att ta emot betalningar direkt i appen. Det är dock förstås inte omöjligt att betalningar sedan integreras i Instagram Shopping, alltså blir tillgänglig för e-handlare.
USA och UK har fått funktionen
Instagram har tidigare flörtat med denna idé men nu verkar den alltså vara på väg att rullas ut på bred front. Enligt TechCrunch så ska många Instagram-användare i USA och vissa i Storbritannien nu ha fått möjligheten att lägga in sina betaluppgifter i appen, så att de sedan kan shoppa loss utan att lämna det sociala nätverket.
Huruvida denna utveckling är bra eller dålig för e-handlare återstår att se. Instagram kommer med största sannolikhet att ta betalt för transaktionerna, som sker i deras nätverk, men samtidigt kommer förmodligen friktionen att minska och konverteringen att öka.
De nya betalfunktionerna i Instagram ska vara baserade på Facebook Payments.