Med en katastrofalt dålig försäljningsutveckling jämfört med i fjol var förra månadens Analysbrev ingen rolig läsning. E-handeln växte under mars månad med ynka 4 procent och anledningen var bland annat att påsken placerat sig i denna månad i år.
I dagens Analysbrev, som tittar på april månad, så är vi dock åter igen tillbaka på normal e-handelstillväxt. Eftersom påsken inte hamnade i april så kunde e-handeln under perioden spänna sina muskler och leverera en försäljningsökning med hela 18 procent, enligt Ehandel.se Analytics.
Maj alltid starkare
Antalet order ökade samtidigt med 23 procent och besöken steg med 17 procent. Analysbrevet för april månad kikar även framåt och pekar på en fortsatt fin försäljning i maj.
- Tittar vi i datan från Ehandel.se Analytics har maj varit en starkare månad än april de senaste åren. Detta oavsett om påsken legat i april eller inte. Även om vi alltså har haft en ganska hög orderingång i april i år, så väntar vi oss fortsatt stigande siffror i maj, förklarar Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.